ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני, אמר בריאיון לטלוויזיה האיטלקית אמש כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "אולץ" לצאת לפלישה באוקראינה, אותה כינה ברלוסקוני "מבצע צבאי", תוך כדי שהוא משתמש בטרמינולוגיה הרוסית למלחמה. 

ברלוסקוני הוסיף כי ההחלטה הסופית של מוסקבה לפלוש לאוקראינה הגיעה בעקבות פנייה של המנהיגים הבדלנים הפרו-רוסים, שטענו בקרמלין כי הם זקוקים להגנה, אחרת אינם יודעים "כיצד ימשיכו מכאן והלאה". 

"התוכנית הרוסית הייתה לכבוש את קייב בתוך כשבוע, להחליף את הנשיא ולדימיר זלנסקי בממשלה עם אנשים הגונים, ולצאת מאוקראינה אחרי שבוע נוסף", הוסיף ואמר ראש הממשלה לשעבר. "אינני מבין מדוע החיילים הרוסים התפשטו בכל רחבי אוקראינה, כאשר לפי דעתי, הם היו צריכים להתמקד בעיקר בקייב". 

דבריו של ברלוסקוני מגיעים ברקע ההכרזה של פוטין השבוע על גיוס חלקי לצרכי המלחמה באוקראינה, ומתקפת הנגד המוצלחת של האוקראינים שהצליחה לשחרר לפחות 40 יישובים עד כה מידי הכיבוש הרוסי. 

ממשלת איטליה תחת מריו דראגי שהתפטר מתפקידו בחודש יולי האחרון, תמכה באופן מובהק בהטלת הסנקציות הכלכליות של המערב על רוסיה. מנגד, ברלוסקוני, אשר משתייך לקואליציה ימנית הצפויה לצבור ניצחון בבחירות הכלליות ביום ראשון הקרוב, הביע לא אחת את תמיכתו בפעולותיו של פוטין במלחמה, התבטאויות שהדגישו את השבר והפילוג בתוך הממשל האיטלקי.