המלחמה באירופהבצל המשך הלחימה מול הצבא הרוסי, אוקראינה הודיעה אמש כי תצמצם את הקשרים עם הרפובליקה האסלאמית של איראן. זאת, בטענה כי "טהרן מספקת לצבא הרוסי מל"טים", מהלך שהנשיא וולודימיר זלנסקי, כינה כ"שיתוף פעולה עם הרוע".

בתוך כך, זלנסקי הודיע כי עד כה, הצבא האוקראיני הפיל שמונה כלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת איראן. לדבריו, "היום הצהבא הרוסי השתמש במל"טים איראניים לתקיפות שלו, העולם יידע על כל מקרה של שיתוף פעולה עם הרוע, ויהיו לזה השלכות". הרשויות בדרום המדינה, דיווחו כי ביום שישי האחרון, האוקראינים הצליחו ליירט ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים מסוג "שהאד-136", בסמוך לנמל אודסה.

צבא אוקראינה - הקרבות באזור דונבאס נמשכים (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
צבא אוקראינה - הקרבות באזור דונבאס נמשכים (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

במקביל, חיל האוויר האוקראיני דיווח גם כי הפיל לראשונה מל"ט איראני גדול מסוג "מוהג'ר-6". לאחר משרד החוץ במדינה כבר הודיע כי אספקת המל"טים תוביל לפגיעה קשה ביחסים הבילטרליים בין המדינות, מסר גורם פוליטי כי "בתגובה למעשה הלא ידידותי, הצד האוקראיני החליט לשלול את הסמכות מהשגריר האיראני, וגם לצמצם משמעותית את מספר הצוותים הדיפלומטיים של השגרירות האיראנית בקייב.

כזכור, בשבוע שעבר דווח כי רוסיה גרמה נזק חמור לכוחות האוקראינים בעזרת שימוש במל"טים איראנים, כך טענו מפקדים בצבא קייב. מדובר בפריסה רחבה ראשונה של מערכת נשק זרה מאז תחילת הלחימה, לאחר שמוסקבה החלה להשתמש בנשק שהועבר לידיה מטהרן. 

עד כה, נראה כי המל"טים האיראנים נפרסו בעיקר באזור חרקוב, שם ביצעו חטיבה 92 וכוחות אוקראינים אחרים מתקפה גדולה החודש, כשהם השתלטו מחדש על כ-8,500 קמ"ר שטחים שנכבשו. "באזורים אחרים, לרוסים יש כוח אש ארטילרי אדיר, והם מסתדרים עם זה. כאן, אין להם יותר את היתרון הארטילרי הזה, ולכן הם התחילו להיעזר ברחפנים האלה", אמר אל"ם קולאגין, מפקד הארטילריה של חטיבה 92.