המתיחות במזרח הרחוקמשרד החוץ הסיני הודיע היום (שבת) כי שר החוץ, וונג יי, שלח מסר למקבילו האמריקאי, אנתוני בלינקן, ובו נאמר כי "וושינגטון שולחת מסרים שגויים ומוסכנים מאוד בנוגע לטאייוואן". בהצהרה, הודגש כי "וונג הזהיר כי פעולות התמיכה בעצמאות טאייוואן מובילות לכך שהסבירות להסדר ושלווה באזור תהיה נמוכה מאוד".

בתוך כך, משרד החוץ הסיני הצהיר כי "סוגיית טאייוואן היא עניין סיני פנימי ולארצות הברית אין זכות להתערב בשיטות לפתרון הבעיה". המסרים הועברו בשיחה שערכה בין שני שרי החוץ ביום שישי האחרון, בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. מהצד האמריקאי נמסר כי "שמירה על השלום והיציבות בטאייוואן היא בעלת חשיבות עליונה בהתאם למדיניות שלנו. וושינגטון מחוייבת למדיניות".

ג'ו ביידן משוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
ג'ו ביידן משוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

הפגישה בין שרי החוץ באה על רקע המתיחות ההולכת וגוברת סביב המדינות. זו הפגישה הראשונה בין שרי החוץ, מאש השיחות האינטנסיביות בחודש יולי האחרון באינדונזיה, שם שני הצדדים נראו אופטימיים לגבי השגת היציבות. שלשום, הודיע נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי מדינתו תומכת בעצמאות טאייוואן, והדגיש כי "וושינגטון תספק הגנה לטאייוואן במקרה של סכסוך צבאי עם סין".

כזכור, מוקדם יותר השבוע, הנשיא האמריקאי לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS האמריקאית והתייחס באריכות למתיחות במזרח הרחוק. ביידן שלח מסר מאיים לכיוונה של סין, והצהיר כי "אם היא תפלוש לטאיוואן, אנחנו נגן עליה". זאת, לאחר שבתחילת החודש, ארה"ב הודיעה על עסקת נשק חדשה עם המדינה, בשווי של כ-1.1 מיליארד דולר.

כמו כן, הנשיא האמריקאי אמר כי "האמריקאים יגנו על טאייוואן במקרה של פלישה סינית". ביידן הוסיף כי "התקשרי לנשיא שי ואמרתי לו 'אם אתה חושב שהאמריקאים ימשיכו להשקיע בסין תוך הפרת הסנקציות של מדינות המערב נגד רוסיה, אני חושב שאתה עושה טעות גדולה'".