יפן קיימה היום (שלישי) טקס זיכרון ממלכתי לראש הממשלה לשעבר, שינזו אבה, שנרצח בחודש יולי האחרון, כאשר במדינה התקיימה במקביל מחאה ציבורית גדולה על קיומו של הטקס ה"בזבזני", לדעתם של המוחים.

לאחר שנורה במהלך נאום: מת ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה
אלפים חלקו כבוד אחרון: ראש ממשלת יפן לשעבר הובא למנוחות

עלות הטקס צפויה לעלות 12 מיליון דולר והתקיים כאשר יפן נמצאת במצב כלכלי בעייתי בשל עלייתה של האינפלציה במדינה. מאות אנשים יצאו לרחובות כדי להפגין ונפרסו מעל 20,000 שוטרים כדי לשמור על הסדר הציבורי וקיום ההלוויה.

המחאה הציבורית על קיום טקס הזיכרון לשינזו אבה (צילום: רויטרס)
המחאה הציבורית על קיום טקס הזיכרון לשינזו אבה (צילום: רויטרס)

סקר דעת קהל של רשת NHK ביפן מצא כי 57% מהנשאלים מתנגדים לקיומו של הטקס הממלכתי, לעומת 32% שתומכים. "זו הייתה טרגדיה שאבה נרצח, אבל אנחנו לא צריכים להפוך אותו לגיבור מהטרגדיה הזו", אמר אחד המפגינים סמוך לפרלמנט היפני.

כמו כן, יותר מ-4,300 אורחים צפויים להשתתף וביניהם אישים זרים חשובים כמו סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס, וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. במהלך הטקס יתקיים משמר כבוד, ירי תותחים לזכרו והופעות מוזיקליות. לאחר מכן, מנהיגי יפן ישאו נאומים והמשתתפים יניחו פרחים בטרם קבלת הפנים של האישים מהמדינות השונות.

טקס הזיכרון הממלכתי לשינזו אבה (צילום: רויטרס)
טקס הזיכרון הממלכתי לשינזו אבה (צילום: רויטרס)

כזכור, אבה נהרג כשנורה מאחור במהלך נאום שנשא בעיר נארה. מיד לאחר הירי הוא נלקח לבית החולים כשמצבו אנוש והוא סובל מפצעי ירי בצוואר ובחזה, שם נקבע מותו. 

על פי דיווחים בכלי התקשורת ביפן, היורה הגיע מאחורי אבה וירה בו על ידי רובה מסוג "שוטגאן". המשטרה המקומית עצרה גבר בן 42, חייל לשעבר בחיל הים היפני, בחשד לביצוע הירי. החשוד אמר למשטרה כי איננו מרוצה מראש הממשלה לשעבר וכי התכוון להרוג אותו.