בעוד אלפי ישראלים צינו את השנה העברית החדשה בחגיגות בעיר אומן, כלי תקשורת באוקראינה דיווחו היום (שלישי) כי הכוחות הרוסים שיגרו בכוונה לפחות 10 מל"טים מתאבדים איראניים מדגם "שאהד-136" מעל העיר, במטרה לפגוע בישראלים ששוהים בעיר.

לקראת הגעת מתפללים לאומן: שירות הביטחון של אוקראינה ביצע אימונים מיוחדים

למרות אזהרת המסע החמורה, אלפי ישראלים טסו לאומן: "אמרו לי שפוטין לא יתקוף"

על פי הדיווח, במהלך הימים האחרונים הפילו כוחות הצבא של אוקראינה יותר מעשרה מל"טים, חלקם שוגרו משטח חצי האי קרים וכוונו לאומן. עלפ פי ההערכה, הרוסים רצו להתמקד באתרים דתיים חסידיים עם קהל רב.

גורם ביטחוני אוקראיני אמר לאתר החדשות "באבל" כי "פעולות טרור מתוכננות נגד אזרחים ישראלים הם אחד התנאים להעברת רחפנים של איראן לרוסיה. כידוע, זו לא הדוגמה הראשונה לשיתוף פעולה בין שתי המדינות. לפני זמן לא רב הופל מטוס אזרחי אוקראיני באיראן, כנראה בטעות. אבל אפשר לראות את האינטרסים של הקרמלין מאחורי המקרה הזה".

מל''ט איראני שהופל באוקראינה (צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS)
מל''ט איראני שהופל באוקראינה (צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS)

אתמול דווח כי שלושה מל"טים מתאבדים איראניים הופלו על ידי ההגנה האווירית האוקראינית בסמוך לעיר אודסה. עסקת מל"טים בין איראן לרוסיה, הובילה להדרדרות ביחסים בין טהרן לקייב. מוקדם יותר השבוע הודיעה אוקראינה כי תצמצם את הקשרים עם איראן,  זאת, בטענה כי "טהרן מספקת לצבא הרוסי מל"טים", מהלך שהנשיא וולודימיר זלנסקי, כינה כ"שיתוף פעולה עם הרוע".

מקביל, חיל האוויר האוקראיני דיווח גם כי הפיל לראשונה מל"ט איראני גדול מסוג "מוהג'ר-6". לאחר משרד החוץ במדינה כבר הודיע כי אספקת המל"טים תוביל לפגיעה קשה ביחסים הבילטרליים בין המדינות, מסר גורם פוליטי כי "בתגובה למעשה הלא ידידותי, הצד האוקראיני החליט לשלול את הסמכות מהשגריר האיראני, וגם לצמצם משמעותית את מספר הצוותים הדיפלומטיים של השגרירות האיראנית בקייב.

בחודש שעבר  הוציא משרד החוץ האוקראיני אזהרה חמורה לקראת אירועי חג ראש השנה המסורתיים באומן. "התוקפנות הצבאית המתמשכת של רוסיה לא מאפשרת להבטיח את שלומם של אזרחים זרים בשטח אוקראינה", נכתב. בהודעה שפורסמה, הייתה קריאה ברורה למתפללים להימנע מהעלייה לרגל. יחד עם קריאה זו, התייחס משרד החוץ האוקראיני גם לאלו שיחליטו בכל זאת לקיים את המסורת השנתית: "אם החלטתם לבקר באומן בניגוד לאזהרות אלו, כדאי לשים לב כי אוקראינה הנהיגה חוק צבאי במדינה".

במקביל, שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניינצ'וק, אמר בראיון לג'רוזלם פוסט כי "יהודים שיטוסו לאומן באוקראינה בראש השנה - יסכנו את חייהם". קורנייצ'וק ציין כי בשנה שעברה הגיעו למעלה מ-30 אלף חסידי ברסלב, בעיקר מישראל אך גם מארה"ב, בריטניה וצרפת, ומפגש גדול נוסף השנה ימשוך תשומת לב מהצבא הרוסי, שעלול לתקוף את אתר העלייה לרגל. "תארו לעצמכם אם רוסיה תפגיז אותם, מה יקרה?", הוא שאל. קורניינצ'וק אמר כי הוא ניסה לדבר עם רבנים משפיעים בישראל כדי שהמתפללים לא יטוסו לאוקראינה, וכי קייב מוכנה לסגור את גבולותיה בפני תיירים דתיים.