מדינות אירופה החלו היום (שלישי) בחקירת דליפות בלתי מוסברות בשני צינורות גז רוסיים, העוברים מתחת לים הבלטי ליד שוודיה ודנמרק. זאת, ברקע משבר האנרגיה המתפתח באירופה.

לפי דיווחי המכון הסיסמוגרפי של שוודיה, זוהו פיצוצים עוצמתיים תת-מימיים באזורי צינור הגז Nord Stream באזור שוודיה ודנמרק. זאת, לאחר שאתמול זוהו בהם דליפות. "יש כמה אינדיקציות לכך שמדובר בנזק מכוון", אמר מקור ביטחוני אירופאי, והוסיף כי עדיין מוקדם להסיק מסקנות. "צריך לשאול: מי ירוויח?", אמר.

רוסיה מסרה כי הדליפה היא סיבה לדאגה, וחבלה היא אחת הסיבות האפשריות. "אי אפשר לשלול שום אפשרות כרגע", אמר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב. גם ראש ממשלת דנמרק, מדה פרדריקסן, אמרה כי לא ניתן לשלול אפשרות של מקרה חבלה. "אנחנו מדברים על שלוש הדלפות עם מרחק מסוים ביניהן, ובגלל זה קשה לדמיין שמדובר בצירוף מקרים", אמרה. 

דליפת הגז בצינור הרוסי (צילום: רויטרס)
דליפת הגז בצינור הרוסי (צילום: רויטרס)

"היום עמדנו בפני מעשה חבלה", אמר ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, "אנחנו לא יודעים את כל הפרטים של מה שקרה, אבל אנחנו רואים בבירור שמדובר במעשה חבלה, הקשור לשלב הבא של הסלמה של המצב באוקראינה". בנוסף, גם בכיר בממשל האוקראיני אמר שמדובר במתקפה רוסית, שנועדה לערער את אירופה.

שר החוץ של ארה"ב, אנטוני בלינקן, אמר היום כי לפי הבנתו, לדליפות שהתגלו בצינורות הגז הרוסיים לא תהיה השפעה משמעותית על חוסנה האנרגטי של אירופה. הוא עוד אמר כי "ארצות הברית עדיין לא אישרה את הדיווחים הראשוניים לפיהם ההדלפות עשויות להיות תוצאה של תקיפה או חבלה, אך אם הן נובעות מחבלה, זה לא יהיה עניין של אף אחד".

מפעיל רשת אספקת הגז הרוסית Nord Stream AG מסר כי "ההרס שהתרחש באותו יום בו-זמנית על שלוש מיתרים של צינורות הגז הימיים של מערכת Nord Stream הוא חסר תקדים. עדיין לא ניתן להעריך את העיתוי של שיקום תשתית הובלת הגז".

הסוכנות הדנית לניהול חירום התייחסה לאפשרות שדליפות הגז יסכנו את הציבור ומסרו: "מדידת איכות האוויר באי הבלטי בורנהולם, הראתה שדליפת הגז מהווה סיכון מועט עד ללא סיכון לבריאות הציבור.

כזכור, מלחמת אנרגיה התפתחה באירופה מרגע פלישתה של רוסיה לאוקראינה, ופגעה בכלכלות מערביות גדולות, העלתה את מחירי הגז לזנק ועוררה מצוד אחר אספקת אנרגיה חלופית. אף צינור לא הזרים גז לאירופה בזמן שהדלפות נמצאו, אבל התקריות ככל הנראה יפחיתו את כל הציפיות שנותרו לכך שאירופה תוכל לקבל גז דרך הצינור Nord Stream 1 לפני החורף.

תיעוד שפרסם הצבא הדני של דליפת הגז בצינור הרוסי