משמרות המהפכה האיראניים ירו אתמול שוב טילים ומל"טים לעבר בסיסים של ארגוני טרור כורדיים בחבל הכורדי שבצפון עיראק. בערוץ הטלוויזיה כורדיסטן 24 טוענים כי שוגרו לפחות תשעה "מל"טים מתאבדים", וכי יש נפגעים. בימים האחרונים האשימו גורמים באיראן כי כורדים ליבו את המחאות בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, שלא לבשה את החיג'אב כנדרש. משטרת איראן איימה כי "תשתמש בכל העוצמה שעומדת לרשותה" כדי לדכא את המחאות.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

המהומות באיראן התרחבו אתמול, בצד מחאה שקטה כמו זו של נבחרת הכדורגל של איראן, שחבריה לבשו בעת נגינת ההמנון הלאומי מעילים שחורים כדי להסתיר את צבעי דגל המדינה. סרדאר אזמון, חלוץ נבחרת איראן ולברקוזן, צייץ ממחנה האימונים באוסטריה: "חוקי הנבחרת אוסרים עליי להביע את דעתי עד לסיום המחנה, אך איני יכול לשתוק עוד. תתביישו! אנשים שרוצחים אחרים בגלל סיבות כל כך פעוטות. העונש הקשה ביותר יהיה הדחה מהסגל, אבל זה מחיר קטן לשלם אם אציל אפילו שערה אחת מראשה של אישה". הציוץ הוסר מטוויטר, אבל הפך ויראלי. במקביל נמשכו הפגנות ההזדהות בארה"ב ובאירופה.

הסופרת אילהאם יעקוביאן (צילום: ארכיון אישי)
הסופרת אילהאם יעקוביאן (צילום: ארכיון אישי)

הפעילה והיועצת לענייני איראן והמיעוטים הלאומיים אילהאם יעקוביאן, שמוצאה יהודי, השוהה כיום בארה"ב ונמצאת בקשר עם מובילות התקוממות הנשים באיראן, אמרה אתמול ל"מעריב": "הפעם זה חזק יותר מאשר בפעמים הקודמות. כל פעם זה הופך לחזק ורדיקלי יותר. אם זה לא יקרה עכשיו, זה יקרה בקרוב מאוד. זו המלחמה של העם האיראני.

"בעשרת הימים האחרונים הקשר עם המחאה באיראן הפך לקשה בגלל ניתוק האינטרנט והרשתות החברתיות. הם זקוקים לנו כדי שנשמיע את קולם. הנשים השתתפו בכל תנועות המחאה באיראן, אך הפעם הן יזמו את ההתקוממות ומוכיחות את כוחן. לכן המשטר מפחד ונלחם בהן. הפעם האבות והאחים הצטרפו אליהן, וגם מפורסמים רבים בעולם תומכים בתנועה".

לדבריה, "היהודים באיראן הם בני ערובה. הממשלה משתמשת בהם כדי להפעיל לחץ. עבורה כל מתנגד הוא 'ציוני' או שנשלח על ידי ישראל. כך גם האשימו ידידים שלי שנעצרו, שאינם יהודים".

הסכם הגרעין הוא חלק מפעולות הלובי שלה ושל שותפיה. ”אנחנו מנסים בכל כוחנו לשכנע את הממשל האמריקאי לא לחתום על עסקה עם איראן", אמרה. "זה לא הזמן לכך. מדובר במשטר טרוריסטי שמשתמש בעמו, ולכן אסור לשבת איתו בשולחן אחד. איראן מסוכנת לעולם כולו, כי היא רוצה להפיץ את האסלאם ולהתיצב בראש העולם המוסלמי".

מחר תסתיים בווינה הוועידה הכללית השנתית ה־66 של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בראש משלחת ישראל לוועידה עומד ראש הוועדה לאנרגיה אטומית (וא"א) משה אדרי.

בנאומו התייחס אדרי לאי־הציות של איראן למחויבויותיה והיעדר שיתוף הפעולה המתמשך עם סבא"א בסוגיית התיקים הפתוחים. הוא ציין את שיתוף הפעולה הטוב של ישראל עם סבא"א בהיבטי בטיחות, ביטחון ויישומים גרעיניים, וקרא למדינות המזרח התיכון, ובפרט לחתומות על "הסכמי אברהם", להדק את שיתוף הפעולה מול אתגרי הבטיחות והביטחון בעולם הגרעין.