תוצאות משאל העם שנערך במזרח אוקראינה, בו נרשמו כ-96 אחוזי תמיכה בסיפוח אפשרי של השטחים הללו - לרוסיה, ממשיכות לעורר גינויים רבים ברחבי העולם, כאשר מדינות רבות ממשיכות להודיע כי לא יכירו בהחלטה זו. במקביל, ניסיונות הבחירה הנואשים למדי של אזרחים רבים, בהם גברים בגילאי גיוס לצבא. כלל נתיבי המילוט האפשריים עמוסים מאוד, דבר שהוביל לפקקי ענק סמוך למעברי הגבול היבשתיים, ולזינוק משמעותי במחירי הטיסות היוצאות מרוסיה.

רוסיה תפתח במלחמה גרעינית? "נגן על שטחינו בכל הנשקים שברשותנו"
עם אקדח צמוד לרקה: כך מתנהל "משאל העם" באוקראינה
שבוע דרמטי ברוסיה: מתי צפוי הסיפוח ומי אחראי לדליפת הגז?

יאיר נבות, מומחה לרוסיה ולשעבר שליח 'קול ישראל' למוסקבה, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג על ההתפתחויות האחרונות במלחמה. "כל הזמן קורים דברים, ואנחנו כמובן מתמקדים באפשרות שרוסיה תספח באופן רשמי את אותם חלקים שהיא כבשה, זאת על פי התוצאות - במרכאות כפולות - של משאלי העם", הדגיש ב-103FM, "התהליך כמובן נע במהירות גבוהה, וההכרזה על כך צפויה בימים הקרובים, לקראת יום הולדתו של ה-70 של פוטין". 

צעירים מנסים להימלט מרוסיה (צילום: REUTERS/Pavel Mikheyev)
צעירים מנסים להימלט מרוסיה (צילום: REUTERS/Pavel Mikheyev)

"המשמעות של סיפוח כזה הוא שהמלחמה לא תסתיים בקרוב", ציין, "אנחנו שומעים את התגובות של מדינות רבות ברחבי העולם, והנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי אמר שמשמעות הסיפוח היא שאוקראינה לא תכנס לשום מו"מ עם רוסיה בזמן הקרוב". לדבריו, התמונה הכללית כעת - עגומה למדי. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

נבות הסביר כי "על פניו, אם זה היה תלוי בנשיא פוטין - הוא היה מוכן להכריז על סיום הלחימה כבר באמצע שבוע הבא ולחתום על הסכם מול אוקראינה, זאת כמובן בהתחשב כמובן במצבו הרע מאוד של הצבא הרוסי. אנחנו רואים את התמונות של הגיוס מרוסיה, את הסרטונים של חיילים בכל מיני גילאים". 

נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Vyacheslav Madiyevskyy)
נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Vyacheslav Madiyevskyy)

הגיוס מצליח?
"בין 200 ל-300 אלף צעירים בגילאי גיוס עזבו את רוסיה ונמלטו לכל מיני מקומות. אנשים לא רוצים לקחת חלק במלחמה וחוששים מהגיוס הזה. הנמלטים הם אנשים שעדיין לא קיבלו צווי גיוס, וההנחה היא שפוטין יחליט בקרוב לסגור את הגבולות בפניהם".

"החיילים הרוסים נמצאים במצב רע מאוד", הוסיף, "אנחנו רואים סרטונים ממש לא מרשימים, אנשים מקבלים ציוד ישן וחלוד, והתחושה היא שפוטין מעוניין ליצור מאסה של כוחות אדם ולהשליך אותו על החזית כדי לנסות ולעצור התקדמות של האוקראינים". המגישים שאלו האם ההתקדמות האוקראינית נמשכת, ונבות השיב: "הם ממשיכים להילחם, אבל ההתקדמות איטית יותר משהייתה קודם, שכן הרוסים הצליחו לייצב איזשהו קו הגנה והם נלחמים שם".

חיילים ממתינים בלשכת הגיוס ברוסיה (צילום:  REUTERS/Stringer)
חיילים ממתינים בלשכת הגיוס ברוסיה (צילום: REUTERS/Stringer)

המומחה הזכיר את הסיוע הנוסף עליו הודיעה אמש ארצות הברית, חבילת סיוע אשר תכלול ציוד מתקדם מאוד. "חשוב להבהיר, שלצד מה שקורה בשטח עצמו, אנחנו רואים גם הסלמה במתיחות בין ארצות הברית למערב - ראינו את אותם פיצוצים אתמול באותם צינורות גז תת קרקעיים, כל הדבר הזה מתווסף לאווירה מאוד מתוחה. קשה לראות לאן זה הולך". המגישים ציינו כי הדרך לחירות ארוכה, ונבות סיכם: "נכון, זה לא ייגמר בקרוב. האוקראינים לא מוכנים, בטח לא אחרי סיפוח משטחם לרוסיה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm