לאחר שהנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, הודיע היום (שישי) לפרלמנט בארצו על תוכניתו לסיפוח ארבעה מחוזות באוקראינה, הוא הכריז על הסיפוח בנאום לאומה.

צפו בנאומו של פוטין:

"הצבא הרוסי במצב רע, פוטין היה מוכן להכריז כבר עכשיו על סיום הלחימה"
לאחר שאיראן מכרה מל"טים לצבא הרוסי: אוקראינה בצעד דיפלומטי דרמטי
הערכה דרמטית: פוטין יכריז השבוע על סיפוח המחוזות הכבושים באוקראינה

"אזרחי רוסיה, אזרחי חרסון, לוגאנסק, זפוריז'ה ודונייצק, יש עקרון שמופיע בחוקת האו"מ: הזכות להגדרה עצמית. לאזרחים של אותם האזורים קיימת זכות בסיסית להגדרה עצמית. זו אדמתנו. קורבות הטרור המחריד של המשטר האוקראיני היושב בקייב שילמו בחייהם על הזכות של אותם האזורים לחזור לרוסיה", פתח פוטין את נאומו.

לאחר מכן הכריז פוטין באופן רשמי: "אלו ארבעה מחוזות של רוסיה. לא נשכח את אלו שלא שיתפו פעולה עם המשטר הניאו-נאצי האוקראיני של 2014. ב-1991 ראשי המפלגה הקומוניסטית, בלי לשאול את העם ובלי לבצע משאל עם, על דעת עצמם הקריבו את ברית המועצות, את מדינתנו הגדולה. ברית המועצות איננה וגם אנחנו לא שואפים לשם, אבל יש מיליוני אנשים שמדברים בשפה הרוסית, הם רוסים שמשתוקקים לחזור למולדתם".

"זה המסר שלי לקייב ולמערב, תקשיבו טוב: ברגע זה כל תושבי אותם האזורים הופכים לאזרחינו. לתמיד. לנצח. אנו קוראים למשטר האוקראיני להפסיק לאלתר את הפעילות הצבאית האגרסיבית ולחזור למו"מ. רק דעו: לא נחזור לסוגיית האזורים שמצטרפים היום לרוסיה הריבונית. זאת עובדה ועל קייב לכבדה", המשיך פוטין.

הקהל הרוסי מגיע לטקס ההכרזה על סיפוח השטחים שמתקיים במוסקבה (צילום: רויטרס)
הקהל הרוסי מגיע לטקס ההכרזה על סיפוח השטחים שמתקיים במוסקבה (צילום: רויטרס)

"אנו נשקם את האזורים האלה. נגביר את תחושת הביטחון האישי של האזרחים שלנו באותם האזורים. אני פונה לאלה שגוייסו, לנשותיהם, לאמהות שלהם, כולם צריכים לדעת מי אחראי על המלחמה, על התוקפנות, על המשבר. זה המערב. המטרה העיקרית של המערב הקולקטיבי היא לשמור על הריבונות והעליונות שלו. המערב רוצה לראות אותנו כחבורת נתינים, עבדים. המערב בונה על כך שלא יקבל עונש, שנכיל הכל ולא נשיב. מי אמר בכלל שהתרבות שלהם היא הדוגמה, הסטנדרט? הם מעוותים היסטוריה, הם רוסופובים טהורים", הוסיף.

עוד הוסיף פוטין: "אחרי קריסת ברית המועצות הם ניסו להפוך אותנו לקולוניה, להוריד אל הברכיים, לגזול ולשואב מאיתנו כסף. אז, אז הם אהבו אותנו, אבל כשלא נתנו להם, כשלא וויתרנו על מדינתנו  הם הפכו לשונאינו. ארצות הברית יצרה תקדים כשהשתמשה פעמיים בנשק גרעיני. ארצות הברית הרסה את הייחודיות של מדינות אירופה. האנגלו-סקסים כבר לא מסתפקים בסנקציות, הם עברו למעשה טרור! הפגיעה הקשה בצינור הגז נורד סטרים היא הדוגמה הכי עדכנית להתנהלות הזאת. כאשר המערב תכנן את הבליץ קריג הסנקציוני, הוא היה בטוח שכולם יירדו על הברכיים, שהוא יסדר את כולם, אבל הסתבר שלא כולם מתלהבים מהשיטות שלהם".

"אז שלטונות המערב ממליצים לאזרחים פחות להתקלח ופחות לחמם את בתיהם. הם אשמים במשבר האנרגיה שהחל הרבה לפני המבצע המיוחד שלנו בדונבאס. אני לא מתכוון לפתור למערב את הבעיות, שיסתדרו. נזכיר כי בתור הפתרון למשבר של תחילת המאה ה-20 המערב ראה את מלחמת העולם הראשונה. ככה הם רגילים לפתור את בעיותיהם אין להם מה להציע לעולם  פרט לסחיטה ולשוד. הם מכחישים כל נורמות מוסריות, כל הערכים: הדת, המשפחה. ערכינו הם סובלנות, סבלנות ואהבת אדם".

פוטין מכריז על הסיפוח (צילום: צילום מסך)
פוטין מכריז על הסיפוח (צילום: צילום מסך)

בהמשך מתוכננת עצרת חגיגית בכיכר האדומה, שם נבנתה בימת ענק שמעליה נכתב: "דונצק, לוהנסק, זפוריז'ה, חרסון – רוסיה". גם שם צפוי פוטין לנאום בפני ההמון. ראש הממשלה, מיכאיל מישוסטין, אמר לעיתונאים טרם הנאום: "יש לי היום מצב רוח טוב". דובר הקרמלין פסקוב אמר כי "מעתה כל ניסיון לתקוף בשטחים הריבוניים של רוסיה ייחשב למעשה תוקפנות כלפי רוסיה הריבונית. תגובתנו תהיה בהתאם".

שעות בודדות לפני ההצהרה, 23 אוקראינים נהרגו ממתקפת טילים רוסית בדרום המדינה. בתוך כך, בעוד הרוסים מתכוננים להצהרה, בשטח רושם דווקא הצבא האוקראיני הישגים מרשימים. הכוחות האוקראינים שחררו את העיירה שנדריגולובה במחוז דונייצק - אחד המחוזות הבדלניים שעל סיפוחם הכריז פוטין.

ההפצצה הרוסית על העיר דניפרו באוקראינה (צילום:  REUTERS/Mykola Synelnykov)
ההפצצה הרוסית על העיר דניפרו באוקראינה (צילום: REUTERS/Mykola Synelnykov)