שבדיה ודנמרק העבירו היום (שישי) למועצת הביטחון של האו"ם ממצאים ראשוניים על הפיצוצים בצינורות הגז נורד סטרים 1 ו-2: שני פיצוצים בעוצמה של 2.3 ו-2.1 בסולם ריכטר, שווי ערך למאות ק"ג של TNT, שגרמו לארבע דליפות, שתיים בתחום המים הכלכליים הבלעדיים של כל אחת משתי המדינות. 

נכון לאתמול, הדליפות בשטח השבדי הגיעו לרדיוס של 900 ו-200 מטר, בעוד הדליפות בשטח הדני הגיעו ל-555 ו-680 מטר. המדינות התריעו כי הדליפות מסכנות תנועה ימית ואווירית, גורמות לזיהום סביבתי של פליטת גזי חממה ויש חשש גם ליצורים החיים בים הבלטי.

הקרעים והפיצוצים שנתגלו בצינורות הגז הרוסיים בים הבלטי ליד שוודיה ודנמרק הובילו לחקירות אינטנסיביות של אירופה ורוסיה. מנהיגים רבים ברחבי העולם בכלל, ובאירופה בפרט טענו כי מדובר בחבלה מכוונת. בקרמלין הציגו טענה דומה. עם זאת, במהלך הלילה הודיע הפנטגון כי "מוקדם מדי לשער מי יכול היה לעמוד מאחורי קרעי הצינור".

אחרי משאלי העם: רוסיה תכריז היום על סיפוח שטחים מאוקראינה
אחרי שלוש פגיעות: פגיעה נוספת אותרה בצינור הגז

שר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, הודיע כי עדיין מוקדם מדי לשער מי יכול היה לעמוד מאחורי קרעי צינור נורד סטרים. הוא ציין: "מבחינת התקיפה - או הנזק לצינור, בשלב זה אני חושב שיש הרבה ספקולציות. אבל למען האמת, עד שלא תיעשה חקירה מלאה, אף אחד לא יוכל באמת לקבוע בוודאות מה קרה".

הוא הוסיף כי הוא שוחח על התקרית עם עמיתו הדני ביום רביעי, ואמר כי "הוא ציין בפניי שיעברו מספר ימים עד שהוא יוכל להכניס את הצוות הנכון שיסתכל באתרים ובאמת ינסה לקבוע בצורה הטובה ביותר מה קרה. עד שנקבל מידע נוסף, או שנוכל לבצע ניתוח נוסף, לא נשער מי יכול היה להיות אחראי".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כינה אתמול את מקרה הדליפות כ"חבלה חסרת תקדים", והקרמלין הצהיר: "זו פעולת טרור בינלאומית". בשיחת טלפון עם ארדואן, נשיא טורקיה, פוטין אמר כי יש צורך לקיים עסקה בתיווך בינלאומי על יצוא תבואה אוקראינית, כולל הסרת חסמים עבור אספקת מזון ודשנים רוסיים לשווקים העולמיים.

באירופה חוקרים דליפת גז מסתורית בצינור הרוסי ומאשימים: "חבלה מכוונת" (צילום: רויטרס)

שר האנרגיה של שבדיה, קשיאר פרמנבר, התייחס לדליפות המסתוריות לפני פגישה של שרי האיחוד האירופי בבריסל, ואמר: "סביר מאוד שזה נעשה בכוונה ולא בטעות. זה מאוד לא סביר שזה נעשה על ידי יישות שהיא לא מדינה מבלי להתגלות מוקדם יותר. צריך לראות זאת מהמצב הביטחוני הנוכחי שבו נמצאת אירופה".

"שתיים מארבע הפגיעות בצינור נמצאות בשטח הכלכלי של שוודיה", אמרה אתמול דוברת משמר החופים השוודי בראיון לתקשורת במדינה, וציינה כי שני המוקדם האחרים נמצאים בדנמרק. גורמי ביטחון בריטים התייחסו לדיווח, וציינו כי הדליפות נגרמו ככל הנראה בפגיעות מכוונת שבוצעה בצינורות באמצעות חומרי נפץ תת ימיים. לדברי הגורמים, ניתן היה להוריד את המוקשים על הקו, להפילם מסירה או להציבם באזור באמצעות מזל"ט תת ימי.

כזכור, גם ראש ממשלת פולין, מאטוש מורייבצקי, וראש ממשלת שוודיה, מגדלנה אנדרסון, הודיעו כי המקרה הוא ככל הנראה חבלה מכוונת: "היום עמדנו בפני מעשה חבלה", אמר מורבייצקי, "אנחנו לא יודעים את כל הפרטים של מה שקרה, אבל אנחנו רואים בבירור שמדובר במעשה חבלה הקשור לשלב הבא של הסלמה של המצב באוקראינה". בנוסף אליו, גם בכיר בממשל האוקראיני אמר שמדובר במתקפה רוסית, שנועדה לערער את אירופה.

אנדרסון אמרה כי המידע על המקרה מצביע על חבלה צפויה, אם כי זה לא מייצג התקפה על שוודיה. היא ציינה במסיבת עיתונאים כי ממשלת שוודיה נמצאת בקשר הדוק עם שותפים כמו נאט"ו ושכנות כמו דנמרק וגרמניה בנוגע להתפתחויות.