על רקע המשך "מחאות החיג'אב" ברחבי איראן, בעקבות מותה של מהסא אמיני כי עטתה חיג'אב "באופן מרושל", רשת "אל-ערביה" דיווחה הבוקר (שבת) כי עורכי דין בינלאומיים ומומחי משפט חשפו דו"ח ובו הם מאשימים את ממשלת איראן וכוחות הביטחון שלה בביצוע פשעים נגד האנושות. זאת, במסגרת חקירה שנפתחה במהלך מהמחאה האזרחית ברפובליקה האסלאמית נגד מחירי הדלק בשנת 2019.

בתוך כך, במסגרת הדו"ח שהגיע לידי בית המשפט בלונדון ועסק "בזוועות" שביצעו כוחות הביטחון של המשטר האיראני בנובמבר 2019, נשמעו גם יותר מ-250 עדים, ונקבע כי המשטר האיראני בהחלט הפר את החוק הבינלאומי. בית המשפט ציין כי הנתונים נאספו על ידי מומחים שהצביעו כל כך שמספר ההרוגים היה גבוה הרבה יותר ממה שפורסם בכלי התקשורת. במסקנתם, אמרו המומחים כי הם מאמינים בפה אחד וללא כל צל של ספק, כי קיימת אפשרות שממשלת איראן וכוחות הביטחון יזמו ויישמו תוכנית לביצוע פשעים נגד האנושות.

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

כמו כן, המומחים העידו כי מספר חברי המשטר האיראני, משר הפנים ועד חברים במיליציית הבסיג', ביצעו פשעים תוך כדי מעצרים, היעלמות של מפגינים, עינויים ואלימות מינית, הכל כדי לדכא את המפגינים. לאחר מכן, אמרו כי הם ניסו להסתיר את הפשעים שביצעו. בנוסף, בית המשפט ערך רשימה של 161 אישים שהואשמו בפשע נגד האנושות, וביניהם המנהיג עליון של איראן, עלי חמינאי, והנשיא לשעבר חסן רוחאני, בנוסף ל-12 בכירים נוספים במשטר.

כאמור, הדו"ח מתפרסם על רקע המחאות ההמוניות ברחבי איראן, בעקבות מותה של מהסא אמיני. בעדות חדשה שפורסמה לאחר מותה, דווח כי, כאשר הובלה אמיני אל תוך חדר המעצר היא החזיקה בראשה ואמרה "הראש שלי, הראש שלי", מספר פעמים. לטענת העדה, אמיני סיפרה להם כי הוכתה בחוזקה על ידי אנשי "משטרת המוסר". העדה סיפרה כי היא שמעה מאחרים על כך שאמיני סירבה לרדת מהרכב שהוביל אותה למעצר ולכן אחד הקצינים היכה אותה בראשה. 

לטענת "איראן אינטרנשיונל", הכאתן של נשים ונערות צעירות על ידי "משטרת המוסר" היא אינה דבר נדיר, אך סיקור מעצרה של הצעירה וסיבת המעצר גרמו לכך שהעצורות האחרות במקום נתנו לה יותר תשומת לב מבדרך כלל.  לטענת העדה, אמיני ביקשה מהסוהרות שנכחו בבית המעצר שידברו עם אחיה שהמתין לה בחוץ ויסבירו לו מה היה לא ראוי בלבושה, אך בכל פעם שהיא פנתה אליהן היא הוכתה. על פי העדות, בפעם האחרונה אחת הסוהרות אף תפסה את ראשה של אמיני והטיחה אותה בקרקע.