ארגון זכויות האדם באיראן (IHR), שמושבו באוסלו, דיווח אמש (ראשון) כי עד כה מתו לפחות 92 בני אדם במחאה על מותה של הצעירה מהסא אמיני במהלך מעצרה על ידי משטרת המוסר, בגלל שעטתה את החיג'אב באופן "מרושל". 

פרשן בכיר בעולם הערבי טוען: "הקרקע רועדת מתחת לרגלי המשטר האיראני"

דיווח: נחשפה זהותם של סוכני "משטרת המוסר" שלקחו חלק במעצרה של אמיני

"לקהילה הבינלאומית יש חובה לחקור את הפשע הזה ולמנוע פשעים נוספים על ידי הרפובליקה האסלאמית", צוטט בהצהרה מנהל IHR מחמוד אמירי-מוגדאם. בתוך כך, הרשויות באיראן עדיין לא פרסמו את הנתון המדויק של הנפגעים מהפגנות אלימות שפרצו לראשונה במערב איראן לפני כשבועיים, ולאחר מכן התפשטו במהירות לערים אחרות, כולל הבירה טהרן.

המחאה נגד המשטר באיראן (צילום: John MACDOUGALL / AFP)
המחאה נגד המשטר באיראן (צילום: John MACDOUGALL / AFP)

לצד זאת, יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קליבאף, הזהיר כי ההפגנות עלולות לערער את יציבות המדינה, וקרא לכוחות הביטחון לנקוט ביד קשה כלפי מי ש"מסכן את הסדר הציבורי". 

"כאוס ברחובות יסכן את הכלכלה ויגביר את הלחץ והסנקציות על ידי האויב", אמר קליבאף והבטיח "לתקן את השיטות של משטרת המוסר" כדי למנוע מקרים דומים בעתיד. קליבאף הוסיף בפני חברי הפרלמנט כי הפגנות קודמות שנראו באיראן נועדו להוביל לרפורמות ואילו מטרת הנוכחית היא להפיל את השלטון.

במקביל לכך, נמשכו המחאות האלימות במדינה, כאשר בתיעודים חריגים שהופצו ברשתות החברתיות נראו עימותים בין כוחות הביטחון לסטודנטים באוניברסיטת שריף בטהרן - במהלכם אף ירו הכוחות לעברם.