פרס נובל לפיזיולוגיה או רפואה הוענק היום (שני) בשוודיה לסוונטה פבו, גנטיקאי אבולוציוני שוודי ומן האבות המייסדים של תחום הפלאוגנטיקה, "על תגליותיו בנוגע לגנום של הומינינים שנכחדו ואבולוציה אנושית". 

ההכרזה על סוונטה פבו (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)
ההכרזה על סוונטה פבו (צילום: Jonathan NACKSTRAND / AFP)

פבו בן ה-67, זכה בשנה שעברה בפרס מאסרי על תרומתו לחקר הדנ"א העתיק, ביחד עם  גנטיקאי היהודי-אמריקאי פרופסור דיוויד רייך ופרופסור לירן כרמל מאוניברסיטה העברית. בשנת 2007 נבחר על ידי השבועון טיים כאחד מ-100 האנשים המשפיעים בעולם לשנה זו.

הפרסים מלווים בתעודה עם מדליית זהב ופרס כספי במוזמן בסך 10 מיליון קרונות שבדיות (כ-900 אלף דולר) ויוענק ב-10 בדצמבר. הכסף לפרסי הרפואה, פיזיקה, כימיה, ספרות ושלום מגיע מקרן של מייסד הפרס, הממציא השבדי אלפרד נובל, שמת ב-1895. על פאנל השופטים נאסר לדון בשיקוליהם למי להעניק את הפרס, כך שלא ידוע כיצד הם מקבלים את החלטותיהם ומי היה ברשימה המקוצרת של המועמדים.

פרס נובל לשלום מוענק בטקס חגיגי בנורבגיה, בזמן ששאר הפרסים מוענקים בשבדיה - כפי שרצה נובל. הפרס צריך להיות מוענק ל"אדם שעשה את המרב או את הטוב ביותר לקיום האחווה בין המדינות, לביטול או צמצום הצבאות ולקידום ועריכת כנסים לשלום".