אלס ביאליאצקי, פעיל זכויות אדם מבלארוס, זכה היום (שישי) בפרס נובל לשלום. בנוסף, זכו בפרס גם ארגון זכויות האדם האוקאיני "המרכז לחירויות האזרח" וארגון זכויות האדם הרוסי "Memorial".

צפו בהכרזה:

ביאליאצקי היה מעורב במספר יוזמות פרו-דמוקרטיות, כולל קבוצה בשם המפלגה החשאית הבלארוסית "עצמאות" שמטרתה לעודד עזיבת בלארוס את ברית המועצות. ביאליאצקי הקים את מרכז זכויות האדם "ויאסנה" ב-1996. 1999. ב-28 באוקטובר 2003 ביטל בית המשפט העליון של בלארוס את רישום המדינה של מרכז זכויות האדם "ויאסנה",  מאז, ארגון זכויות האדם הבלארוסי המוביל פועל ללא רישום.

ב-4 באוגוסט 2011 נעצר באשמת העלמת מס. ב-24 באוקטובר 2011 נידון ביאליאצקי ל -4+1⁄2 שנות מאסר והחרמת רכוש. ביאליאצקי כפר באשמה ואמר כי הכסף התקבל בחשבונות הבנק שלו כדי לכסות את פעילות זכויות האדם של ויאסנה. ב-21 ביוני 2014 הוא שוחרר. פעילי זכויות אדם בלארוסים, כמו גם מנהיגי האיחוד האירופי, ממשלות האיחוד האירופי וארצות הברית אמרו כי ביאליאצקי היה אסיר פוליטי, וכינו את גזר הדין שלו ממניעים פוליטיים.

ה-4 באוגוסט, יום מעצרו של ביאליאצקי, נחגג מדי שנה כיום הסולידריות הבינלאומי עם החברה האזרחית של בלארוס. ב-14 ביולי 2021, משטרת בלארוס ערכה חיפוש בבתי עובדי ויאסנה ברחבי המדינה ופשטה על המשרד המרכזי. ביאליאצקי ועמיתיו ולדימיר סטפנוביץ' ולדימיר לבקוביץ' נעצרו. ב-6 באוקטובר 2021 הואשם ביאליאצקי בהעלמת מס עם עונש מירבי של שבע שנות מאסר, ונכון ל-1 בינואר 2022, הוא עדיין בכלא.