המלחמה באוקראינה: גורמים אוקראינים עדכנו כי סך של 84 טילי שיוט נורו הבוקר (שני) לעבר קייב וערים נוספות באוקראינה במתקפת הטילים הרוסית וכן יותר מ-20 מל"טי תקיפה, בהם מל"טים איראניים. שירותי החירום באוקראינה עדכנו כי 11 נהרגו ו-64 נפצעו בתקיפה. 

המטה הכללי של הצבא האוקראיני דיווח כי "הפדרציה הרוסית השתמשה ב-84 טילי שיוט ו-24 מל"טים, כולל 13 מל"טים איראניים שאהיד-136", וציין כי 56 מכלי הנשק הרוסים הושמדו - 43 טילי שיוט ו-13 מל"טים, בהם  10 מל"טים מתאבדים. 

מקורב לפוטין מאשים: "שר ההגנה הרוסי צריך לירות בעצמו"
פרשן בכיר מסביר: כך הצליחה מתקפת הנגד האוקראינית להביא לקריסת הצבא הרוסי

הרס בקייב בעקבות התקיפה הרוסית (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
הרס בקייב בעקבות התקיפה הרוסית (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר כי מתקפת הטילים מהווה נקמה על הפצצת הגשר המוביל מרוסיה לחצי האי קרים. "אם נותקף שוב במתקפת טרור, תגובתו תהיה קשה ומהירה", ציין. עוד הוא הוסיף כי "אוקראינה ביצעה פעולת טרור, שחייבה תגובה קשה".

במקביל לאיומים מצד פוטין, גם בן בריתו נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, הודיע ​​כי בלארוס ורוסיה "יפרסו קבוצה אזורית משותפת של חיילים" וטען כי אוקראינה מתכננת לתקוף את השטח של בלארוס. "אתמול, בערוצים לא רשמיים, הזהירו אותנו מפני תקיפות נגד בלארוס משטחה של אוקראינה", אמר לוקשנקו בפגישה בנושאי ביטחון. משרד החוץ האוקראיני הצהיר כי "המידע הזה אינו נכון", וגם בקרמלין התנערו מהדיווח וסירבו לאשרו. 

תקיפת טילים רוסית על קייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
תקיפת טילים רוסית על קייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

כאמור, לפי שירותי החירום האוקראיניים, לפחות 11 אנשים נהרגו בתקיפה ולפחות 64 נפצעו, תשתיות אזרחיות נפגעו ונרשמו הפרעות באספקת החשמל ברחבי המדינה.  מתקני תשתית קריטיים - בעיקר מתקני אספקת אנרגיה - נפגעו בשמונה אזורים ובעיר קייב, שם פרצו יותר מ-30 שריפות, אמר שירות החירום האוקראיני. ", נמסר עוד. לא הייתה אספקת חשמל בארבעה אזורים: לבוב, פולטבה, סומי וטרנופול. "בשאר שטחי אוקראינה, אספקת החשמל הופרעה חלקית".

לפי הדיווחים, גם בשעות הצהריים נשמעו אזעקות ברחבי קייב. עשן סמיך עלה ממרכז העיר, בין היתר גם מבתי מגורים. בין המטרות שהותקפו גם גשר מרכזי בעיר, המכונה "גשר הזכוכית". טילים פגעו גם סמוך לשגרירות הרומנית ובניין להוצאת ויזות לגרמניה בקייב. 

בנוסף לקייב, גם הערים חרקוב, לבוב, מיקולאיב ודנייפרופטרובסק, הופצצו במסגרת התקיפות הרוסיות, עשרות נהרגו. בתגובה, אמר נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, כי "רוסיה מנסה להשמיד את מדינתנו".

"הטקטיקה היחידה של פוטין היא טרור על ערים שלוות באוקראינה, אבל הוא לא ישבור את אוקראינה. זו גם תגובתו לכל הפייסנים שרוצים לדבר איתו על שלום: פוטין הוא טרוריסט שמדבר עם טילים", תקף בחריפות שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה.

גם מזכ"ל נאטו מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, גינה את "ההתקפות הנוראיות וחסרות ההבחנה של רוסיה על תשתיות אזרחיות באוקראינה". הוא הוסיף כי נאט"ו "תמשיך לתמוך בעם האוקראיני האמיץ כדי להשיב מלחמה נגד התוקפנות של הקרמלין כל עוד יידרש".

פוטין על פיצוץ הגשר המוביל אל חצי האי קרים: "מתקפת טרור"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס אתמול לפיצוץ האדיר שאירע לפני יומיים בגשר קרים. "אין לנו ספק שמדובר במתקפת טרור", האשים. את הדברים אמר הנשיא הרוסי במהלך פגישתו עם יו"ר ועדת החקירה הרוסית לפיצוץ, אלכסנדר בסטריקין. בנוסף לטענתו כי מדובר במתקפת טרור, הוסיף פוטין כי "מטרתה של המתקפה היא להשמיד תשתיות קריטיות של רוסיה". הוא שייך את הפעולה ל"שירותים החשאיים של אוקראינה".

יו"ר ועדת החקירה שהקים הנשיא הרוסי, תמך בדבריו וציין: "השירותים החשאיים של אוקראינה ואזרחי רוסיה ממדינות זרות הם אלו שעזרו לבצע את הפיגוע הזה". עוד הוא הוסיף כי מספר אנשים שהיו מעורבים בפיצוץ הגשר כבר זוהו ע"י הרוסים.

הגשר באורך 19 ק"מ הוא נכס חשוב לרוסים מבחינה אסטרטגית, בשל הקישור בין אזור קרסנודאר של רוסיה לחצי האי קרים שסופח על ידם. בתמונות של הגשר שפורסמו לאחר הפיצוץ  ברשתות החברתיות, נראה כי חלק מהכביש וגשר הרכבת נפלו למים מתחתיו. כמו כן, נראו להבות בוערות ממספר קרונות רכבת. 

לפי דו"ח המודיעין הבריטי, שפורסם אתמול ונגע לפיצוץ בגשר שהביא למותם של שלושה שאנשים, שניים מתוך ארבעת הנתיבים המפוצלים קרסו בפיצוץ במספר מקומות, באורך של 250 מטרים. בנוסף, קבע הדו"ח כי התנועה בגשר בנתיבים שלא נפגעו חודשה כמעט בוודאות, אך קיבולת התנועה נמוכה יותר. בכל הנוגע לקו הרכבת, לא ניתן לאמוד את גודל הנזק שנגרם בעקבות הפיצוץ אבל יש סבירות גבוהה כי הדבר ישפיע על יכולותיה המוגבלות ממילא של רוסיה לאחרונה, לתחזק את כוחות הצבא שלה בדרום אוקראינה.