המלחמה באירופהבצל המשך הפלישה הרוסית לאוקראינה, מקורות מודיעין אוקראינים חשפו כי רוסיה העבירה עשרות מל"טים מתוצרת איראן לבלארוס. זאת, על רקע האיומים שנשמעו ממינסק, כי תציב כוחות קרקעיים בפיקוח משותף עם מוסקבה. ממידע שהגיע למשרד המודיעין האוקראיני עלה כי מדובר במל"טים מסוג "שהאד-136".

בתוך כך, רשת FOX האמריקאית דיווחה כי המשלוח כלל 32 מל"טים שכבר הגיעו לבלארוס, ושמונה מל"טים נוספים מתוכננים להגיע למדינה ביום שישי הקרוב. המשלוח מגיע זמן קצר לאחר הצהרותיו של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, כי אוקראינה תכננה לשגר טילים לעבר מדינתו. עם זאת, שר ההגנה של בלארוס, ויקטור חורנין, הכחיש את הטענות כי הצבא של בלארוס נפרס על הגבול, והדגיש כי "כל הפעולות שנבצע יהיו כתגובה לאירועים שיתבצעו בסמוך לגבולותינו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

פוטין ולוקשנקו (צילום: רויטרס)
פוטין ולוקשנקו (צילום: רויטרס)

הדיווח של מקורות המודיעין באוקראינה מתפרסמים לאחר שבחודש ספטמבר האחרון, החלו להופיע מל"טים איראניים, שמותגו מחדש כ"גרניום 2", מעל עמדות שריון ותותחים אוקראיניות באזור צפון-מזרח חרקוב, כך אמר אל"ם רודיון קולאגין, מפקד הארטילריה של חטיבה 92 של אוקראינה, בריאיון ל"וול סטריס ג'ורנל". לטענתו, רק בשטח המבצעי של החטיבה שלו השמידו המל"טים האיראנים, שבדרך כלל טסים בזוגות ואז מתנגשים במטרותיהם, שני הוביצרים מתנייעים בקוטר 152 מ"מ, שני הוביצרים מתנייעים בקוטר 122 מ"מ, וכן שני כלי רכב משוריינים.

בנוסף, קוט קרינו, מייסד ומנכ"ל Red Six Solutions LLC, חברת ייעוץ אסטרטגי, אמר בריאיון כי "הנוכחות של ה-'שהאד 136' במלחמה באוקראינה שינה ללא ספק את התוכניות המבצעיות של קייב". לטענתו, "הגודל העצום של שדה הקרב מקשה על ההגנה מפני המל"טים האיראנים".

"השימוש של רוסיה במל"טים איראנים באוקראינה מייצג את ההרחבה המאתגרת ביותר של הארסנל האיראני מעבר למזרח התיכון, שם איראן השתמשה בהצלחה בכלי הטיס הבלתי מאוישים שלה כדי ללחוץ על אמריקה ובעלות בריתה באזור. בנוסף, זה גם הדגיש את הליקויים בתוכנית המל"טים של רוסיה עצמה, שלא הצליחה להשתוות לכוח האש של המל"טים החמושים שנפרסו על ידי אוקראינה" הוסיף.