"חינוך מחדש" נוסח טהרן: שר החינוך של איראן יוסף נורי חשף כי תלמידי תיכון שנעצרים בהפגנות המחאה ברחבי המדינה נשלחים למרכזים פסיכולוגיים כדי לעבור "תיקון", לפני שיחזרו לבתי הספר.

במשמרות המהפכה נערכים לצעד דרמטי: האם איראן בדרך לאבד שליטה על המחאה?

בראיון ליומון "שארק" סיפר נורי כי תלמידי תיכונים נעצרו במהלך המחאה נגד השלטון, המכונה "מחאת החיג'אב", אולם לא פירט בכמה תלמידים מדובר ורק ציין כי "אין רבים מהם" וכי הם לא נשלחים לבתי הכלא.

"אין לנו תלמידים בכלא", אמר. "ואם הם נעצרים, הם נשלחים למרכזים פסיכולוגיים שבהם המומחים עושים את עבודתם, כדי שהתלמידים ישובו לסביבת בית הספר, אחרי שעברו תהליך תיקון. במצב הנוכחי ובשלב הזה התלמידים האלה עלולים להפוך לדמויות אנטי־חברתיות, ואנחנו רוצים לעשות להם תיקון".

הדברים עוררו תרעומת בקרב אנשי חינוך ומתנגדי משטר. "אדוני השר, אתה לא מתבייש?", זעם מחמוד בהשטי לנגרודי, פעיל בארגון המורים. "אתה שולח תלמידים מפגינים מבתי הספר למרכזי כליאה בשביל תיקון וחינוך? ארגוני מורים וסוחרים לא יישבו בשקט מול חילול הקודש הזה".
עבדאללה מומני, סטודנט פעיל שבעבר ישב בכלא, קרא לגנות את "השר שמדבר בגאווה על מעצר תלמידים".

למרות הדיכוי האלים, שלפי ההערכות כבר גבה את חייהם של עשרות בני אדם, המפגינות והמפגינים ממשיכים להבהיר כי הם לא מתכוונים לוותר על המאבק. "כשאתה יוצא לרחובות, אתה צריך לצפות לכל דבר", הודה פאווז, מפגין בטהרן לכתב ה־BBC. "עמוק בפנים אתה יודע שאתה עלול לא לחזור. אתה עלול להיעצר, להיכלא למשך ימים, חודשים ואפילו שנים, כפי שכבר ראינו. לי היה מזל. הכו אותי באלה ובעטו בי, אבל ראיתי מקרים גרועים יותר".

בינתיים התמיכה במחאה נמשכת בתוך איראן וברחבי העולם. בלוס אנג'לס, שבה הקהילה האיראנית הגולה הגדולה ביותר בעולם, ציירה אומנית הרחוב קלואי הקאיקיאן ציור קיר ענק של מהסא אמיני, הצעירה האיראנית שהוכתה למוות בשל הפרת חוקי החיג'אב - המקרה שעורר את ההפגנות הנוכחיות. "זה המעט שיכולתי לעשות", הסבירה הקאיקיאן.

גם השחקנית ילידת איראן רהאוורד פראהאני, המתגוררת בצרפת בעשור האחרון, שיבחה את המפגינות וכינתה אותן "יפות, פמיניסטיות, עם שיער ברוח, רק מבקשות חירות". "מעולם לא דיברתי על פוליטיקה, אבל האירוע הזה עורר משהו פיזי בתוכי", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית. "זה לא קרב על דת, על אסלאם - זה על החופש לבחור אם את תלבשי את הרעלה או לא".

מנהיג איראן האייתוללה עלי חמנאי כינה אתמול את המחאה "תקריות קטנות", והאשים כי מדינות המערב מעוררות אותן כדי לעצור את התפתחותה של הרפובליקה האסלאמית. "האומה האיראנית התקדמה רבות בפרק זמן קצר, שזה מנוגד ב־180 מעלות למדיניות של היהירות העולמית, והם נאלצו להגיב", אמר.