מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, בחודש פברואר האחרון, קיבלה ישראל - בדומה למדינות רבות ברחבי העולם - בקשה אוקראינית לסיוע. עד כה, ישראל סירבה לחלק מהבקשות, שכללו בין היתר - מערכות הגנה אווירית, דוגמת כיפת ברזל וברק 8. הסיבה לסירוב, היתה ככל הנראה רצונם של גורמים בירושלים להימנע ממצב בו מבוצעים מהלכים "המכעיסים" את ולדימיר פוטין, שעשוי בתגובה להחליט על הגבלת הפעילות הישראלית בסוריה. 

לאחר שאיראן מכרה מל"טים לצבא הרוסי: אוקראינה בצעד דיפלומטי דרמטי
תכריע את המערכה? כך צפויה להשפיע המתנה שקיבל פוטין מאיראן על המלחמה באוקראינה
מעורבת במלחמה? באוקראינה טוענים: "הצבא הפיל מל"ט מתאבד מתוצרת איראן"

עם זאת, הניו יורק טיימס חשף במהלך הלילה (בין רביעי לחמישי) כי ישראל מעניקה סיוע אחר לאוקראינה. על פי הדיווח, המצטט בכיר ישראלי, בירושלים סיפקו לאוקראינה מידע בסיסי על המל"טים האיראנים בהם החלו ברוסיה לעשות שימוש כחלק מהמלחמה. עוד דווח, כי חברה ישראלית פרטית מספקת לצבא האוקראיני צילומי לווין המתעדים את פריסת הכוחות הרוסים.

רחפן איראני מסוג שהאד 129, ארכיון  (צילום: ATTA KENARE/AFP via Getty Images)
רחפן איראני מסוג שהאד 129, ארכיון (צילום: ATTA KENARE/AFP via Getty Images)

על פי הדיווחים, עד כה בוצעו מספר מתקפות באמצעות הכלים הללו, בהן מתקפה על קייב, ונרשמו מספר סיכולים - בהן מתקפה שתוכננה על העיר אומן, בעת ששהו בה אלפי ישראלים. בחודש שעבר דווח כי אוקראינה הצליחה לראשונה להפיל מל"ט מתאבד איראני.

כזכור, ביולי האחרון דווח כי טהרן החלה לספק למוסקבה מספר דגמי רחפנים, בהם שהאד 191 ושהאד 129, המסוגלים לשאת חימוש קרבי מדויק. באוקראינה כינו את המהלך "שיתוף פעולה עם הרוע", ופקידים אמריקאים טענו שטהרן הציגה את המל"טים הללו למשלחת רוסית ביוני. 

שרידי רחפן איראני שהושמד על ידי הצבא האוקראיני (צילום: REUTERS/Vyacheslav Madiyevskyy)
שרידי רחפן איראני שהושמד על ידי הצבא האוקראיני (צילום: REUTERS/Vyacheslav Madiyevskyy)

ב"דיילי ביסט" העריכו כי טבעה של העסקה נראה הרבה יותר כמו ניצול הזדמנויות עבור טהרן ומהצד השני ייאוש מצד מוסקבה. תוכנית המל"טים המקומית של רוסיה חסרת מעוף, התעשייה שלה נאבקת להחליף אובדן ציוד, וישראל, שותפת המל"טים המסורתית של רוסיה, מתרחקת משני הצדדים לסכסוך. בהתחשב בכך שיצרני רחפנים המיושרים לארה"ב כמו טורקיה לא צפויים למכור רחפנים לרוסיה, רק לאיראן יש את תעשיית הרחפנים המקומית, עניין בהפצה וחוסר דאגה לגבי תגובה פוליטית כדי למשוך את המהלך הזה.