שירות לוויני ה-Starlink של חברת SpaceX הנמצאת בבעלות המיליארד אילון מאסק, מכסה אזורים רבים ברחבי העולם, ומאפשר נגישות לאינטרנט מהיר גם באזורים בהם התשתיות מורכבות. אחד האזורים אותם השירות מכסה, הוא אזור אוקראינה, זאת כיוזמה של מאסק לאחר שרוסיה חסמה את האינטרנט במדינה מראשית פלישתה. הוא קיבל על כך תגובות חיוביות רבות, אך כעת נראה שהפרויקט מתקרב לסיומו.

רוסיה מזהירה: זהו הצעד שיוביל בוודאות למלחמת עולם שלישית
רוסיה ממשיכה בהפגזות נרחבות באוקראינה: "התקפה מסיבית מאוד, נהרגו פה אנשים"

רשת CNN פרסמה הבוקר (שישי) כי תרומות הצדקה הללו מחברת המיליארדר צפויות להסתיים בקרוב, זאת לאחר ש-SpaceX הזהירה את הפנטגון שהיא עשויה להפסיק לממן את השירות באוקראינה, אלא אם הצבא הממשל האמריקאי ישלם על השירות, שעלותו הכוללת היא עשרות מיליוני דולרים בחודש.

רשת CNN פרסמה מסמך אשר שלחה החברה בחודש שעבר לפנטגון, בו נאמר כי אינה יכולה להמשיך לממן את שירות ה-Starlink כפי שעשתה בעבר. למעשה, בחברה ביקשו כך שהפנטגון יחל במימון האינטרנט באוקראינה, שלטענת SpaceX יעלה יותר מ-120 מיליון דולרים בשאר השנה ויכול לעלות קרוב ל-400 מיליון דולרים ב-12 החודשים הבאים.

רוסיה תקפה באוקראינה באמצעות מל"טים איראנים. צילום: רויטרס

"אנו לא יכולים להמשיך לתרום את השירות לאוקראינה ולממן אותו לתקופה בלתי מוגבלת של זמן", כתב מנהל המכירות הממשלתי של SpaceX לפנטגון בחודש ספטמבר. במכתב נלווה, יועץ חיצוני שעובד בחברה כתב לפנטגון כי "SpaceX עומדת בפני החלטות קשות מאוד. אני לא חושב שיש להם את היכולת הכלכלית לספק שירותים נוספים".

המסמכים מספקים פירוט נדיר של המספרים הפנימיים של SpaceX ב-Starlink, תוך פירוט העלויות והתשלומים הקשורים לאלפי המסופים באוקראינה. בנוסף, הם מציגים אור חדש על המו"מ מאחורי הקלעים שסיפק מיליוני דולרים ושירותי תקשורת לאוקראינה בעלות מעטה לקייב.