שתי פעילות של מחאת האקלים שמתנגדות לשימוש בנפט בבריטניה השחיתו היום (שישי) את אחת מיצירות המופת של עולם האמנות - חמניות של וינסנט ואן גוך - כאשר השליכו מרק עגבניות על הציור בגלריה הלאומית בלונדון. "האם אמנות חשובה יותר מחיים?" קראו השתיים שהדביקו עצמן לקיר מול המבקרים ההמומים. 

בסרטון שפרסמה הקבוצה, שמקיימת הפגנות מחאה בשבועיים האחרונים בבירה הבריטית, נראו שתי נשים משליכות שתי קופסאות של מרק עגבניות היינץ מעל הציור, אחת מחמש גרסאות המוצגות במוזיאונים ובגלריות ברחבי העולם.

לאחר ששפכו את המרק, שפכו השתיים דבק על ידיהן וניסו להדביק את עצמן לקיר, בעודן קוראות "מה שווה יותר, אמנות או חיים? האם אתם מודאגים יותר מהגנה על ציור או הגנה על כדור הארץ ותושביו?". שוטרים שהוזעקו למקום עצרו אותן והן חשודות בהשחתה ובהסגת גבול.

"שוטרים הגיעו במהירות למקום בגלריה הלאומית הבוקר לאחר ששני מפגינים של Just Stop Oil השליכו חומר על ציור ואז הדביקו את עצמם לקיר", אמרה המשטרה בטוויטר. שניהם נעצרו בגין נזק פלילי והסגת גבול בנסיבות מחמירות. השוטרים משחררים אותם כעת".

לגלריה לא הייתה תגובה מיידית.

מקבוצת Just Stop Oil נמסר כי לציור, שמתוארך לשנת 1888, שווי של 84.2 מיליון דולר. פעילי הקבוצה חסמו כבישים ברחבי הפרלמנט בימים האחרונים. ביום ראשון שעבר, המשטרה מסרה כי יותר מ-100 בני אדם נעצרו לאחר סוף שבוע של פעילות הקשורה למחאה של ארגוני סביבה.

אחת מגרסאות הציור חמניות של וינסנט ואן גוך  (צילום: רויטרס)
אחת מגרסאות הציור חמניות של וינסנט ואן גוך (צילום: רויטרס)