נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע היום (שישי) כי "התנגשות ישירה של חיילי נאט"ו עם רוסיה תוביל ל'קטסטרופה גלובלית'". כמו כן, במסיבת העיתונאים שנערכה בבירת קזחסטן, אסטנה, חשף הנשיא הרוסי גם את דעתו על המבצע בשטח ועל עמדתה של גרמניה בזירה העולמית.

כאשר נשאל האם הוא מתחרט על הפלישה לאוקראינה, פוטין השיב: "לא", והוסיף לומר כי "רוסיה עושה את הדבר הנכון". עם זאת, אמר כי "מטרתה של רוסיה היא איננה להשמיד את אוקראינה". עוד התייחס פוטין לאפשרות של שיחות משא ומתן בין רוסיה לאוקראינה, ואמר: "אם קייב בשלה לשיחות, אז יידרשו מאמצי תיווך".

כמו כן, הנשיא הרוסי התייחס לעמדתה של גרמניה, המצודדת בתמיכת נאט"ו באוקראינה, והדגיש כי "היא עושה טעות בכך שהיא מתעדפת את נאמנותה לנאט"ו על פני האינטרס הלאומי שלה."

הקרמלין (צילום: רויטרס)
הקרמלין (צילום: רויטרס)

בתוך כך, בצל הדיווחים כי הצבא הרוסי משתמש במל"טים מתאבדים מתוצרת איראן, שרי החוץ האירופים הודיעו כי ידונו ביום שני בהעברת המל"טים האיראניים לרוסיה וצפויים להגיע להסכמה מדינית על סנקציות עתידיות. 

כזכור, בשבועות האחרונים אוקראינה דיווחה על מבול של תקיפות רוסיות באמצעות מל"טים מתוצרת איראן. איראן מכחישה כי סיפקה את המל"טים לרוסיה, בעוד שהקרמלין לא הגיב. שלושה מל"טים שהופעלו על ידי כוחות רוסים תקפו את העיירה הקטנה מקריב, ממערב לבירת אוקראינה ביום חמישי, כאשר גורמים רשמיים אמרו כי מתקני תשתית קריטיים נפגעו ממה שלדבריהם היו "מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן".

צרפת וגרמניה, השותפות להסכם הגרעין עם איראן משנת 2015, הבהירו כי הן מאמינות בצורך בסנקציות חדשות בקשר למל"טים בהם השתמשה רוסיה וכי יש לראות בהעברת המל"טים כהפרה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם. דובר האיחוד האירופי הודיע ששרי החוץ ידונו בנושא של איראן ביום שני, אך סירב להגיב אם רחפנים איראניים או סנקציות על העברת מל"טים יהיו על הפרק.