ישראלי בעל אזרחות רוסית נעצר אתמול על ידי השלטונות בנורבגיה בנקודת המעבר היבשתית לרוסיה כשברשותו תיעודיים רבים שצילם באמצעות רחפן. לטענת הרשויות, הישראלי טייל ברחבי המדינה בחודש אוגוסט ונעצר בשל הפרת הסנקציות האוסרות על אזרחים רוסים להטיס רחפנים בנורבגיה. 

על פי דיווחים בכלי תקשורת במדינה, האיש נעצר במהלך בדיקה שגרתית של שירות המכס ב-11 באוקטובר עם שני רחפנים וארבעה טרה-בייט של קבצי תמונה וסרטים, שחלקים מוצפנים. במשטרה אומרים כי עד כה אין כל אינדיקציה שהוא לא רק תייר.

פרקליטת המשטרה אמרה כי "עצרנו אותו מאז שהוא אזרח מדינה שלישית, ואין לו שום קשר לנורבגיה. האיש הואשם משום שאזרחים רוסים אינם מורשים להטיס רחפנים בנורבגיה, בשל כללי הסנקציות. מוקדם להסיק מסקנות' היו לו כמויות גדולות של נתונים, שאנחנו עוברים עליהם עכשיו". לדבריה הוא אינו מודה באשמה כי לא ידע על איסור הטיסה. סנגורו של הישראלי מסר: "מרשי מואשם רק בהטסת רחפן". 

במקביל, בית המשפט המקומי נענה לבקשת המשטרה, האריך את מעצרו בשבועיים והעביר אותו למעצר זמני מחשש שינסה "להימלט מהליך שיפוטי". שירותי הביון של נורבגיה הודיעו שאם יתברר כי האיש ריגל אחר נורבגיה - הם יהיו אלה שיובילו את החקירה.

מעבר גבול רוסיה-נורבגיה (צילום: CORNELIUS POPPE/AFP via Getty Images)
מעבר גבול רוסיה-נורבגיה (צילום: CORNELIUS POPPE/AFP via Getty Images)

רשויות המדינה חוקרות מספר תקריות בהם ניצפו רחפנים מעל תחנות כוח

במקביל, רשויות המדינה חוקרות מספר תקריות בהם ניצפו רחפנים מעל תחנות כוח נורבגיים. לדברי הרשויות, בחודש ספטמבר זוהו לפחות שישה מל"טים לא מזוהים. שרת המשפטים אמרה כי "הממשלה מתייחסת ברצינות רבה לדיווחים שקיבלנו. הם הגיעו לפני התקרית בים הבלטי, ומוקדם מדי לראות אם יש קשר".

כאמור, במדינה הנורדית התגבר החשש מפני פגיעה במאגרי ומקורות האנרגיה שלה, זאת לאחר סדרת הפיצוצים בצינורות הגז נורד סטרים. לפי דיווחי המכון הסיסמוגרפי של שוודיה, זוהו פיצוצים עוצמתיים תת-מימיים באזורי צינור הגז Nord Stream באזור שוודיה ודנמרק.  נורווגיה עשירה במשאבים טבעיים כגון: נפט וכוח הידרואלקטרי.