ב-9 במרס, כשבועיים לאחר תחילתה של המלחמה, איזיום שבמזרח אוקראינה הותקפה באמצעות התקפות אוויריות מאסיביות, ומאוחר יותר גם נכבשה ע"י הכוחות הרוסים. גורלם של מספר רב מתושבי המקום לא היה ידוע במשך זמן רב, עד לפני מספר שבועות כאשר הצבא האוקראיני שחרר את העיר מידי הרוסים.

יוביל לסיום המלחמה? רוסיה הודיעה כי היא פתוחה לשיחות מו"מ עם אוקראינה
רוסיה מזהירה: זהו הצעד שיוביל בוודאות למלחמת עולם שלישית

בית ספר בעיר איזיום שבאוקראינה, אשר הותקף על ידי צבא רוסיה. צילום: Anadolu Agency

כעת, מתחילות להצטבר העדויות הקשות מהתופת שעברו תושבי המקום. באחד מבנייני המגורים בעיר, נהרגו 54 אנשים, ביניהם משפחות שלמות. אתר קבורה המוני התגלה בפאתי העיירה, שכולל מעל ל-400 קברים עם סימני זיהוי מועטים. 

תושבים מקומיים סיפרו לרשת CNN כי לאחר התקיפה האווירית, המשיכו הרוסים לתקוף את הבניין באמצעות טנקים. אחד מתושבי המקום שאיבד בתקיפה שבעה מבני משפחתו, סיפר: "התחלתי לצעוק, ואף אחד לא ענה. כשעליתי למעלה התיישבתי והתחלתי לבכות, לצרוח, אוי אלוהים".

האוכלוסיה המקומית בעיירה הכילה לפני המלחמה בסך הכול מעט למעלה מ-40,000 תושבים, בה רוב המשפחות מתגוררות באותו הבניין במשך דורות. "זה היה ברור שאנשים מתו במשפחות", ציינה תושבת המקום בנוגע לתקיפת הבניין, שהוסיפה: "אנשים נקרעו לגזרים".

כוחות הצלה מקומיים פעלו במשך זמן רב על מנת לפנות את הגופות מהבניין המופגז, וזאת תחת ההפגזות הרוסיות שהמשיכו על העת. על פי העדויות, הגופות הוצאו מהמקום במצב קשה ביותר, ומשפחות שלמות כאמור נמצאו מתות בתוך ההריסות.