על רקע המשך "מחאת החיג'אב" באיראן, בעקבות מותה של הצהירה מהסא אמיני, נשיא הרפובליקה האסלאמית, איברהים ראיסי, תקף הערב (ראשון) את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והאשים אותו בהצתת המחאות במדינה. ראיסי אמר כי "הנשיא האמריקאי, שמרשה לעצמו לגרום לכאוס, טרור והרס במדינה, צריך לזכור את דבריו הנצחיים של מייסד הרפובליקה האסלאמית, שכינה את ארה"ב השטן הגדול".

בתוך כך, ראיסי הבהיר כי "70 שנות תמיכה בפשע של המשטר הציוני בפלסטין, כמו גם שני עשורים של תוקפנות ומלחמות באפגניסטן, אלו דוגאמות למעשיו של השטן הגדול". כמו כן, ראיסי הצהיר כי "האמריקאים מביעים כעס על כל תנועה טובה, חדשנית ויצירתית של האומה האיראנית, ומרגישים שמחים ומאושרים על החסרונות או הבעיות שלה. האומה האיראנית מכירה את האויב ואת תחבולותיו, וגם הפעם נכשיל אותו בהשגת מטרתו, באמצעות צמיחה והתקדמות בעוצמה ובכבוד".

מחאה באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
מחאה באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

דבריו של הנשיא האיראני באים ברקע המהומות הקשות ברחבי הרפובליקה האסלאמית והאירועים שהתרחשו אמש בבית הכלא אווין בטהרן. על פי הדיווחים, במהומות נהרגו ארבעה אסירים ו-61 נפצעו. סוכנות הידיעות דיווחה בנוסף כי "ארבעת האסירים שמתו והורשו בשוד" וכי ארבעה אסירים נוספים נמצעים במצב קריטי. זאת, לאחר שגורם ביטחוני איראני אמר כי "מתפרעים" הציתו את מחסן הבגדים של הכלא, דבר שככל הנראה הוביל לשריפה. 

בתוך כך, ערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דיווח כי האסירים ניסו לצאת מהמתחם שבו שהו, שברו את הדלתות באולם 4, הנמצא בחלק הדרומי של הכלא, כך שהגיעו לדלת האחרונה, גם החלו להתעמת עם המאבטחים, שהשתמשו בגז מדמיע. בעקבות כך, מספר אסירים סבלו מבעיות נשימה ופונו לבתי החולים.

אסירים נוספים נפצעו מקליעים ופונו גם הם לבית החולים. מוסטפא נילי, עורך דינם של מספר אסירים פוליטיים בבית הכלא, צייץ כי "האסירים הועברו על ידי המשמר המיוחד לאחר העימותים ואין מידע על מצבם. על פי הדיווחים, מדובר בקבוצה של כ-40 אסירים שהועברו למחלקה אחרת בבית הכלא.