"הקלטות של טראמפ" נחשפות: העיתונאי האמריקאי הבכיר בוב וודוורד, הידוע כאחד מחושפי פרשת 'ווטרגייט', הודיע על פרסום ספר אודיו חדש אשר יכיל שמונה שעות של ראיונות מוקלטים שערך עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. הספר החדש מכיל קטעים מכ-20 ראיונות שערך עיתונאי 'הוושינגטון פוסט' וישוחרר לציבור בשבוע הבא.

הספר, כך על פי CNN, "מציע תובנות חסרות תקדים על השקפת עולמו של טראמפ וזו ההקלטה הנרחבת ביותר שלו העוסקת בתקופת נשיאותו, כולל הסבר רציונלי לפגישתו עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און, מערכת היחסים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והשקפתו על הנשק הגרעיני שבידי ארה"ב". 

טראמפ ופוטין בנאום משותף (צילום: רויטרס)
טראמפ ופוטין בנאום משותף (צילום: רויטרס)

בנוסף, בספר מוצגים גם מסמכים אשר חלק טראמפ עם וודוורד ושלאחר מכן יובילו לחקירה בעניינו בטענה כי מדובר בחומר מסווג שטראמפ לקח עמו כשיצא מן הבית הלבן. בהקלטה נשמע טראמפ אומר לעיתונאי: "אבל אל תגיד שנתתי לך אותם, בסדר?". על פי וודוורד, הוא חושף את ההקלטות מכיוון "שלשמוע את טראמפ מדבר זו חוויה שונה לחלוטין מלקרוא תמלילים או להאזין לראיון בטלוויזיה".

העיתונאי הוותיק מתאר את טראמפ כאדם "גולמי, חולני, מפלג ומתעתע. עם זאת, אתם תשמעו אדם מרתק, מבדר, צוחק ושתמיד מגלם את דמות המארח. בשיחה הוא מנסה לנצח אותי, למכור לי את הנשיאות שלו, הוא איש מכירות במשרה מלאה. רציתי לשים את הקול שלו כמה שיותר, להכניס את המילים שלו, למען התיעוד ההיסטורי כך שאנשים יוכלו לשמוע ולשפוט אותו בעצמם".

מרבית הראיונות נערכו עבור הספר השני של וודוורד, "זעם", אשר חשף כי בפברואר 2020 עם פרוץ הקורונה, טראמפ אומנם המעיט בסיכון באופן פומבי אך אמר בחדרי חדרים כי הנגיף הוא "דבר קטלני".

במהלך הראיונות, טראמפ כאמור משתף איך הוא מתנהל מול מנהיגים שונים וחזקים ברחבי העולם, אך חוזר על הדגשתו כי "הוא אדם החכם בחדר". וודוורד אף חשף ראיון שערך עמו ב-2020, בעת ההפגנות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד, אז שאל העיתונאי את הנשיא אם הוא השתתף בכתיבת הנאום בו כינה את עצמו 'נשיא החוק והסדר': "הרעיונות הם שלי. המילים הן שלי, הכל זה אני".

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

 20 הראיונות הכלולים בספר האודיו מתחילים במרץ 2016, כאשר וודוורד ועמיתו דאז בוואשינגטון פוסט רוברט קוסטה ראיינו את טראמפ בזמן שהיה מועמד לנשיאות. שאר הראיונות נערכו ב-2019 וב-2020.

בראיון בדצמבר 2019, וודוורד חקר את טראמפ לגבי תוכנית הגרעין של צפון קוריאה, מה שגרם לנשיא להתפאר ביכולות הנשק הגרעיני של ארה"ב תוך שהוא חשף לכאורה מערכת נשק חדשה - וכנראה מסווגת מאוד. "בניתי מערכת נשק שלא הייתה לאף אחד מעולם במדינה הזו", אמר טראמפ לוודוורד. "יש לנו דברים שאפילו לא ראיתם או שמעת עליהם. יש לנו דברים שפוטין ושי מעולם לא שמעו עליהם".

ברגע של הרהור עצמי נדיר, טראמפ ציין שיש לו יחסים טובים יותר עם מנהיגים "ככל שהם קשוחים ומרושעים יותר". "אני מסתדר טוב מאוד עם ארדואן, למרות שאתה לא אמור כי כולם אומרים איזה בחור נורא. אבל אתה יודע בשבילי זה עובד טוב", אמר טראמפ בראיון בינואר 2020.

הספר אף כולל ראיונות שטרם נשמעו גם עם הסביבה הקרובה של טראמפ, כמו למשל היועץ לביטחון לאומי דאז וכן חתנו של טראמפ – ג'ארד קושנר. לטענת וודורד, הספר מעניק תמונה חדשה על השפעת סביבתו הקרובה של הנשיא עליו. באפילוג של הספר קובע וודורוד כי "טראמפ הוא סכנה שאין שני לה. טראמפ הוביל וממשיך להוביל קונספירציה מרדנית הקוראת לבטל את תוצאות בחירות 2020. זה למעשה מאמץ להרוס את הדמוקרטיה".