שישה שבועות עברו מאז שליז טראס הביסה את רישי סונאק בבחירות לראשות ממשלת בריטניה, ונכנסה מיד לנעליו של בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה היוצא. אתמול היא הודיעה על התפטרותה מתפקיד רה"מ, חודש וחצי בלבד לאחר שהחלה את כהונתה. כעת, בין המועמדים לראשות הממשלה, עומד סונאק, פייבוריט הקהל הבריטי.

לאחר חודש וחצי בלבד: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס הודיעה על התפטרותה
"במחי כמה החלטות ליז טראס הפכה את המצב הכלכלי בבריטניה לקטסטרופלי"

עבור חלק מהשמרנים בבריטניה, רישי סונק הוא השר שבזכותו הכלכלה הבריטית לא קרסה במגיפת הקורונה, עבור אחרים הוא "הבוגד שתקע סכין בגבו של בוריס ג'ונסון". סונאק, שר האוצר לשעבר, היה, כאמור, במקום השני במירוץ האחרון לראשות ממשלת בריטניה, שהסתיים רק לפני שישה שבועות, למרות היותו המועמד הפופולרי ביותר בקרב מחוקקים שמרנים בפרלמנט.

ראש ממשלת בריטניה ליז טראס מודיעה על התפטרות, רויטרס

החלטתו הדרמטית של סונאק להתפטר ביולי, הובילה לגל התפטרות של שרים, שבסופו של דבר אילצה את ג'ונסון לוותר בעל כורחו על התפקיד הבכיר ברחוב דאונינג. לפיכך, רבים מאשימים את סונאק בנפילתו של ג'ונסון.

סונאק הזהיר בעבר כי הפחתות המס של טראס יגרמו לזינוק בעלויות ההלוואות, טענה שהוכחה כנכונה, שכן התוכנית הכלכלית שלה גרמה לניתוק בשוק אגרות החוב שהוביל לפטירתה.

"יש לסונאק את התוכנית והאמינות להחזיר את היציבות הפיננסית, לעזור להוריד את האינפלציה ולספק הפחתות מס בר קיימא לאורך זמן; ולאחד את השמרנים על ידי הכנסת הכישרונות הטובים ביותר לממשלה", כתב סגן ראש הממשלה לשעבר, דומיניק ראב, בעמוד הטוויטר שלו.

עבור תומכיו במפלגה, המסר הקודם של הקמפיין של סונאק בדבר הצורך בזהירות כלכלית כדי להתמודד עם האינפלציה המשתוללת של בריטניה והביקורת על התכניות של טראס הראו שהוא האיש הנכון לתפקיד. עם זאת, הוא יצטרך לשקול האם יוכל להתגבר על העוינות מצד חברי המפלגה שנותרו פגועים מבגידתו הנתפסת בג'ונסון, ועל העלאת נטל המס של בריטניה לשיא זה עשרות שנים, בדיוק בזמן שהמדינה עמדה בפני מחיר חמור.

כזכור, סונאק מונה לשר האוצר בשנת 2020, רגע לפני שמגיפת הקורונה פגעה בבריטניה. פעולותיו כשר האוצר הפכו אותו לאחד הפוליטיקאים הפופולריים במדינה, שכן הוא זכה לשבחים על סיוע לעסקים ולעובדים.