ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס, הודיעה אתמול על התפטרותה מהתפקיד, חודש וחצי בלבד לאחר שהחלה את כהונתה. בעקבות כך, הוועדה הממונה על הבחירות הודיעה כי המנהיג החדש של המפלגה השמרנית וראש הממשלה למעשה ייבחר במהלך השבוע הבא, מה שפתח מחדש את מאבקי הכוח במפלגה.

"במחי כמה החלטות ליז טראס הפכה את המצב הכלכלי בבריטניה לקטסטרופלי"

יציל את בריטניה מכאוס? זהו המועמד המוביל לראשות הממשלה 

מנגד, מפלגת הלייבור מהאופוזיציה, שעולה בסקרים האחרים, קראה ל"בחירות כלליות בבריטניה באופן מיידי לתיקון הנזקים במדינה", וטענה כי בבריטניה "השמרנים לא יכולים לצאת מהמשבר שלהם על ידי שינוי ההנהגה ללא הסכמת העם".

המועמדים המובילים לראשות הממשלה

1. ג'רמי האנט: שר האוצר, שנכנס לתפקידו מוקדם יותר החודש, נתפס כדמות החזקה ביותר בממשלה, שכן הוא פעל לעיצוב מחדש של תוכניות כלכליות כדי להרגיע את השווקים. בנוסף, התוכנית הכלכלית שלו עולה בקנה אחד עם הבנק המרכזי של אנגליה.

האנט התמודד פעמיים בבחירות לראשות המפלגה, ובעבר שימש כמזכיר המדינה, שר הבריאות ושר התרבות. בנוסף, הוא היה בין המתמודדים האחרונים על הנהגת המפלגה השמרנית ב-2019, אך הפסיד לבוריס ג'ונסון .

ג'רמי האנט ובוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
ג'רמי האנט ובוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)

2. רישי סונאק: שר האוצר לשעבר, הפסיד בבחירות האחרונות להנהגת המפלגה השמרנית. לאחרונה, הזהיר את טראס שתוכנותיה להפחית מסים יגרמו לקריסת הכלכלה והאשים אותה ב"כלכלת פנטזיה" לאחר שהבטיחה קיצוץ מס ללא מימון.

סונאק ניצח בכל סבב הצבעה בקרב חברי פרלמנט במרוץ למנהיגות השמרנית, אך ישנם סימני שאלה אם הוא יכול לאחד את המפלגה מחדש, שכן הוא מילא תפקיד מפתח בסיום דרכו של בוריס ג'ונסון כראש ממשלה.

רישי סונאק (צילום:  REUTERS/Phil Noble)
רישי סונאק (צילום: REUTERS/Phil Noble)

3. בוריס ג'ונסון: ג'ונסון שעזב את תפקידו רק לפני שישה שבועות, העלה בנאום הפרידה שלו ספקולציות לגבי חזרה עתידית לפוליטיקה. ג'ונסון השווה את עצמו לגנרל הרומאי סינסינאטוס, משום שגם הוא נקרא לשוב לשירות בכדי לפקד על מערכה שנראתה בלתי אפשרית. הטיימס הבריטי דיווח אתמול כי ג'ונסון מאמין שזה עניין של "אינטרס לאומי" וזוכה ממספר חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית.

בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)

4. פני מורדאונט: מנהיגת בית הנבחרים והלורד נשיא המועצה, סיימה במקום השלישי במרוץ המנהיגות השמרנית בקיץ האחרון.  היא כיהנה כשרה למדיניות הסחר במשרד הסחר הבינלאומי בקבינט של בוריס ג'ונסון, כמזכירת ההגנה של הממלכה המאוחדת, כשרה לענייני נשים ושוויון הזדמנויות בקבינט של תרזה מיי.

פני מורדנט (צילום: REUTERS/Toby Melville)
פני מורדנט (צילום: REUTERS/Toby Melville)

מועמדת נוסף שצפויה להודיעה על התמודדותה בבחירות היא סואלה ברוורמן, שהתפטרה אמש מתפקידה כשרת הפנים. עמדותיה של ברוורמן נחשבות לנציות והיא תומכת בברקסיט, בפרישה של בריטניה מהאמנה האירופית לזכויות אדם ובגירוש מהגרים לא חוקיים לרואנדה. מנגד, שר ההגנה הבריטי, בן וואלס, שנחשב לאחד המועמדים המובילים לתפקיד הודיע כי לא יתמודד וכי הוא צפוי לתמוך בג'ונסון. 

הפרשנים הפוליטים בממלכה כינו את ההליך שבחרו בממלכה השמרנית כפתרון הקשה ביותר. המהלך של המפלגה השמרנית נתקל בביקורת חריפה מצד העם הבריטי והאופוזיציה, אך המפלגה שמה לנגד עיניה את בחירות 2024, ולכן זה יהיה שבוע מכריע לבחירת חלופה ראויה שתחזיק בהגה עד הבחירות ותחזק את מצבה של הממלכה המאוחדת.