בפעם השנייה בתוך שלושה ימים: שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ערך שיחת טלפון היום (ראשון) עם מזכיר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, בנוגע להידרדרות אפשרית של המלחמה באוקראינה, לאחר שערך מוקדם יותר סבב שיחות עם כמה מעמיתיו בעולם, ביניהם סבסטיאן לקורני, שר ההגנה הצרפתי, כמו גם שר ההגנה הבריטי וולאס והשר הטורקי, והזהיר מפני מה שקרוי בפיו "פצצה מלוכלכת" הנמצאת בידי האוקראינים.

שויגו ציין כי קייב עלולה לכאורה ליצור פרובוקציות באמצעות השימוש באותה פצצה - רמז לנשק להשמדה המונית, כך לטענתו. עוד הוסיף שויגו כי מדובר ב"סיטואציה שיש לה יכולת להתלקח ולצאת משליטה".

עם זאת, אוסטין דחה כל "תירוץ" מצדה של רוסיה להסלמה של המלחמה. 

דיפלומט רוסי לשעבר: "פוטין יכול להקריב 20 מיליון רוסים רק כדי לנצח במלחמה"
בפעם השנייה תוך שבוע: מטוס קרב רוסי התרסק באזור סיביר, הטייסים נהרגו

שר ההגנה הצרפתי מסר גם הוא לשר ההגנה הרוסי כי מדינתו לא תיקח חלק בשום הסלמה שתתפתח במלחמת רוסיה-אוקראינה, בדגש על הסלמה גרעינית, ושב והפציר ברוסים לפתור את הסכסוך בדרכים דיפלומטיות ודרכי שלום. 

בריטניה יצאה בהצהרה לאחר השיחה עם שויגו ובה נאמר כי שר ההגנה הרוסי טען שאוקראינה מתכננת להסלים את הקונפליקט בסיוע מבנות בריתה, ביניהן הממלכה המאוחדת. משרד ההגנה הבריטי דחה בתוקף את הטענות הללו, והזהיר שלא לנצל האשמות אלו כתירוץ לביצוע פעולות קיצוניות. 

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, לא נותר חייב ובהצהרה מצולמת על ידו אמר כי אם יש מדינה שמסוגלת להשתמש בנשק גרעיני על אדמת אירופה הרי זו רק רוסיה, והממשלה הרוסית היא זו שהורתה לשר ההגנה לבצע את השיחות המרובות לעמיתיו ברחבי העולם.

כזכור, גורמים באוקראינה הזהירו לא אחת כי כאשר רוסיה מאשימה את הצד השני בצעדים מסוימים שהוא עלול לנקוט לכאורה, זו למעשה הכנה למה שרוסיה מתכוונת לחולל בעצמה. 

בתוך כך, בוריס בונדרב, דיפלומט רוסי לשעבר, מסר בריאיון לאחרונה כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "יקריב 20 מיליון חיילים כדי לנצח במלחמה מול אוקראינה ולהבטיח את הישרדותו הפוליטית". בונדרב תיאר את רמת הייאוש של פוטין ואמר שהוא מוכן "לראות יותר מעשירית מאוכלוסיית רוסיה נהרגת במלחמה", העיקר שרוסיה תנצח.