גורם אוקראיני בכיר טען היום (שני) בעיתון "ניו יורק טיימס" שישראל מספקת לאוקראינה מידע מודיעיני הכרחי לפגיעה בכטב"מים איראניים שמשוגרים לשטחה בידי רוסיה. 

דו"ח חדו"ח חדש טוען: כך משמרות המהפכה מעורבים בלחימה באוקראינה 

למרות ההכחשות: איראן הבטיחה לספק לרוסיה טילים ומל"טים מתאבדים

בדיווח, לא מפורט איזה מידע סופק לכוחות האוקראינים, אולם הגורם מציין כי לאחר מתקפת הכטב"מים על קייב, פנה שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, לישראל בבקשה לקבל נשק להגנה אווירית. בקשתו של קולבה נדחתה על ידי גנץ, זאת בעקבות התלות של ירושלים במוסקבה בכל הנוגע לפעילות נגד החימוש האירני באדמת סוריה. 

אתמול דווח בתקשורת הערבית כי בתקיפה בסוריה המיוחסת לישראל ביום שישי הושמד ציוד לוגיסטי צבאי ששימש להרכבת מל"טים מתוצרת איראן באזור נמל התעופה הצבאי אל-דימאס במערב דמשק.  בינואר 2022 המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח כי משלוחי נשק, תחמושת וחלקים עבור ייצור מל"טים הגיעו לנמל התעופה הצבאי של דימאס, שנמצא כמעט לחלוטין בשליטת איראן והמיליציות שלה.

בתוך כך, המודיעין הבריטי פרסם הבוקר כי הכטב"מים האיראניים בשרות רוסיה ממשיכים לתקוף מטרות ברחבי השטח האוקראיני. על פי ההערכות, רוסיה משתמשת בכטב"ם "שאהד 136" כדי לחמוק ממערכות ההגנה האוויריות של אוקראינה וכתחליף לנשק ארוך טווח מתוצרת רוסית.

תפקידו של ה-"שאהד 136", שפותח על ידי החברה התעשייתית האיראנית לייצור מטוסים, הוא לפגוע במטרות קרקעיות מרחוק. ההערכות הן כי המערכת נפרסה לראשונה באופן פעיל באזורים שבשליטת החות'ים בתימן. בנוסף, תחקיר של פיקוד מרכז האמריקאי ) העלה ששברי הכטב"ם שנאספו מההספינה מרסר סטריט, שהותקפה ב-2021, זהים לשברי השאהד 136 ששימשו לתקיפת מתקני הנפט הסעודיים ב-2019.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, טען כי לארצות הברית יש ראיות לכך שאיראן שלחה חיילים לאוקראינה כדי לסייע לרוסיה בתפעול הכטב"מים. על פי הדיווח, איראן שלחה בין היתר מאמנים צבאיים ואנשי תמיכה טכנית כדי לאפשר לכוחות הרוסיים להשתמש בכלי הטיס הבלתי מאוישים מתוצרת איראן. "המערכות עצמן סבלו מכשלים ולא פעלו בסטנדרטים שככל הנראה ציפו הרוסים", אמר קירבי. 

על פי ההערכות בממשל ביידן, רוסיה קיבלה עד כה עשרות מל"טים איראניים וככל הנראה תמשיך לקבל משלוחים נוספים בעתיד. "הממשל מודאג מכך שאיראן תספק לרוסיה נשק קונבנציונלי מתקדם כמו טילי קרקע-קרקע", הוסיף קירבי.

כזכור, מוקדם יותר החודש פרסם ה"וושינגטון פוסט" כי בנוסף למל"טים מתאבדים, איראן צפויה להעביר לרוסיה טילי קרקע-קרקע עבור הלחימה. לפי הערכות מודיעין, איראן מתכננת משלוח ראשון של שני טילים בליסטיים איראניים ידועים לטווח קצר המסוגלים לפגוע במטרות למרחקים של 300 ו-700 קילומטרים. אם יתבצע, זה יהיה המשלוח הראשון מסוגו לרוסיה מאז תחילת המלחמה.