גורמים בבית הלבן טענו כי ארצות הברית רואה סימנים שרוסיה עלולה לייעץ לאיראן כיצד לפעול נגד ההפגנות הפומביות, בעקבות המחאות שפרצו ברחבי המדינה לציון 40 יום למותה של מהסא אמיני  - כך דיווח היום (חמישי) ה-CNN. 

הבית הלבן: "לא מתכוונים לחזור למו"מ עם איראן על הסכם הגרעין"

"אנו מודאגים מכך שמוסקבה עשויה לייעץ לטהרן לגבי שיטות עבודה מומלצות, תוך הסתמכות על הניסיון הרב של רוסיה בדיכוי הפגנות פתוחות", אמרה דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, במהלך תדרוך עיתונאים.

"הראיות לכך שאיראן עוזרת לרוסיה להשתולל במלחמתה נגד אוקראינה ברורות והן פומביות. וככל שהן מבודדת יותר, כך המדינות מתקרבות ביניהן. המסר שלנו לאיראן הוא מאוד מאוד ברור - תפסיקו להרוג את עמכם ותפסיקו לשלוח נשק לרוסיה כדי לעזור להרוג אוקראינים", ציינה.

כאמור, הפגנות פשטו ברפובליקה האסלאמית בעקבות מותה של אמיני, צעירה כורדית בת 22 שמתה ב-16 בספטמבר לאחר שנעצרה על ידי "משטרות המוסר" בשל אי ציות לקוד הלבוש השמרני של איראן.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עימותים בין משטרת איראן למפגינים על מותה של מהסא אמיני (צילום: רויטרס)

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ון קירבי, לא פירט על מקורות המידע בדבר הסיוע הרוסי, אך הדגיש כי "אנו יודעים שהם אולי שוקלים סוג של תמיכה ביכולתה של איראן. כדי לדפוק את המפגינים".

הטענה של ארה"ב בדבר מעורבותה האפשרית של מוסקבה בטהרן מגיעה באותו יום שבו הטילה ארה"ב שלל סנקציות נגד פקידים איראנים המעורבים בדיכוי המתמשך נגד ההפגנות, כולל סנקציות של משרד האוצר על מפקד ארגון המודיעין של משמרות המהפכה האסלאמית. וסגן מפקד משמרות המהפכה למבצעים, כמו גם שני פקידים במחוז סיסטן ובלוצ'יסטן.