לואיז אינסיו דה סילבה המכונה לולה נבחר אמש (ראשון) לנשיא הבא בברזיל, לאחר מרוץ צמוד מול הנשיא המכהן בולסונארו. דה סילבה זכה ל-50.89 אחוז מהקולות מול 49.11 אחוז להם זכה בולסנארו. כמי שכיהן פעמיים בעבר כנשיא ברזיל מטעם מפלגת הפועלים הברזילאית, לולה רץ בקמפיין של שמירה על ערכים דמוקרטיים, וקבע כי ניצחונו על בולסונארו הוא "הכרחי לשמירה על הדמוקרטיה של ברזיל".

לולה בן ה-77, נולד בעיירה קאטס,  אחד מפרבריה של העיר גאראניאונס במדינת פרנמבוקו אשר בצפון ברזיל. בגיל שבע עברו אמו וששת אחיו למדינת סאו פאולו בחיפוש אחר חיים טובים יותר. בעודו בסאו פאולו, הוא נשר מבית הספר ועבד כמצחצח נעליים ולאחר מכן מצא עבודה במפעל מקומי לעיבוד וריתוך נחושת. בגיל 17 הוא איבד את אחד מאצבעותיו בתאונת עבודה. 

הוא החל את הקריירה שלו בפעילות איגודי עובדים בתחילת שנות העשרים לחייו. בשנת 1966 התחתן דה סילבה עם מריה דה לורדס. אשתו נפטרה יחד עם בנם הראשון כשהייתה בחודש השמיני. הוא המשיך בעבודתו כמנהיג איגוד עובדים, ובשנת 1975 נבחר לנשיא איגוד עובדי המתכת. לולה ארגן מספר שביתות שקראו תיגר על הממשלה הדיקטטורית של ברזיל, וביסס את תדמיתו כסמל של הדמוקרטיה ותנועת הפועלים, מה שגרם לאנשים לכנותו לך ולסה.

ב-1980 הקים לולה יחד עם קבוצת פועלים, אינטלקטואלים ואמנים את מפלגת הפועלים בתגובה למשטר הצבאי - מפלגת שמאל פלורליסטית. הוא התמודד על הנשיאות שלוש פעמים לפני שנבחר ב-2002. בתקופתו, ברזיל נהנתה משגשוג כלכלי שהתבטא בעלייה בביקוש העולמי לסחורות. תקופתו בתפקיד זכורה בזכות תוכניות רווחה סוציאליות מסיביות שהוציאו מיליונים מהעוני. 

לואיז אינסיו דה סילבה לאחר שנבחר לראשונה לנשיא (צילום: REUTERS/Paulo Whitaker)
לואיז אינסיו דה סילבה לאחר שנבחר לראשונה לנשיא (צילום: REUTERS/Paulo Whitaker)

באפריל 2018 נשלח לולה לכלא בגין עבירת שחיתות במסגרת חקירת "מבצע שטיפת מכוניות". החקירה הענפה בחנה תוכנית סיוע של חברת הנפט הממשלתית של ברזיל, שהייתה לה השלכות ברחבי אמריקה הלטינית. בית המשפט העליון של ברזיל קבע שלא ניתן לכלוא אסירים אם הערעור שלהם עדיין תלוי ועומד, החלטה שהשפיעה על אלפי אסירים, ביניהם לולה.

החלטת בית המשפט הגיעה ימים לפני פרסום באתר 'The Intercept' לפיהם שופט בית המשפט העליון שיתף פעולה עם התובעים, , תוך הפרת כללי ההליך ההוגן. לולה שוחרר מהכלא בנובמבר 2019 לאחר 580 ימים. 

התוצאות הצמודות של הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות (48% מהקולות ללולה, 43% לבולסונארו), המראות שהסקרים המעיטו בפופולריות של בולסונארו, אילצו את לולה לבנות קואליציה רחבה ולעבור למרכז. הוא גם יתמודד עם אתגרים בקונגרס, שם מפלגתו של בולסונארו השיגה הישגים חשובים.

ברזיל נפגעה קשה מהאינפלציה במחצית השנייה של 2021. ולמרות שהאינפלציה כעת יורדת וכלכלת המדינה מתאוששת, ההכנסה הריאלית לא חזרה לרמות שלפני מגיפת הקורונה.