שיחה בין המנהיגים עלתה על שרטון: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "איבד את עשתונותיו"  במהלך שיחה עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בחודש יוני האחרון, לאחר שזלנסקי ביקש ממנו סיוע צבאי נוסף - כך דווח היום (שני) ברשת NBC לפי ארבעה אנשים שמכירים את השיחה. 

רוסיה עוקבת בדאגה: פרטים חדשים על הפצצה המתקדמת שארה"ב תציב באירופה
מלחמת רוסיה-אוקראינה: הצדדים נערכים לקרב על חרסון

מדובר בשיחות שמתקיימות כדבר שבשגרה מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה ונערכות בכל פעם שארה"ב מכריזה על חבילה חדשה של סיוע צבאי לקייב. לפי המקורות, שיחת טלפון בין שני המנהיגים ביוני התנהלה אחרת מקודמותיה.

לפי הדיווח, ביידן בקושי סיים לספר לזלנסקי שזה עתה העניק אור ירוק נוסף של מיליארד דולר בסיוע צבאי, כאשר הנשיא האוקראיני התחיל למנות את כל העזרה הנוספת שהוא צריך ולא קיבל. 

בשלב זה ביידן איבד את העשתונות ואף הרים את קולו, ואמר לזלנסקי כי העם האמריקאי היה די נדיב, והממשל שלו והצבא האמריקאי עבדו קשה כדי לעזור לאוקראינה, וזלנסקי יכול להראות "קצת יותר הכרת תודה", כך אמרו האנשים שמכירים את השיחה. 

גורמים רשמיים בממשל אמרו כי מערכת היחסים של ביידן וזלנסקי רק השתפרה מאז שיחת הטלפון של יוני, שלאחריה מסר זלנסקי הצהרה המשבחת את ארה"ב על הסיוע הנדיב שלה. מקור המכיר את השיחה אמר כי ביידן היה ישיר עם זלנסקי בנוגע לטיפול בבעיות בערוצים הצבאיים המתאימים, אך חילופי הדברים לא היו סוערים או כועסים.

זלנסקי הגיב בפומבי באותו יום והודה לביידן על הסיוע שהובטח. "היתה לי שיחה חשובה עם נשיא ארה"ב ביידן היום", אמר בהערות מצולמות. "אני אסיר תודה על התמיכה הזו. זה חשוב במיוחד להגנה שלנו בדונבאס". בהצהרתו לאחר השיחה אמר ביידן מצידו כי הודיע ​​לזלנסקי על מיליארד הדולר בסיוע והבטיח כי ארה"ב "לא תסתער במחויבות שלנו לעם האוקראיני בזמן שהם נלחמים למען חירותו".

דובר המועצה לביטחון לאומי סירב להגיב על הסיפור, בעוד דובר זלנסקי לא הגיב לבקשת תגובה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ביידן מודיע על חיסול מנהיג אל קאעידה (צילום: Jim Watson/Pool via REUTERS)
ביידן מודיע על חיסול מנהיג אל קאעידה (צילום: Jim Watson/Pool via REUTERS)

לפי הדיווח, עוד לפני שיחת הטלפון הטעונה ב-15 ביוני, התסכולים של הנשיא מול זלנסקי נבנו במשך שבועות, כך אמרו שלושה אנשים שמכירים את השיחה. ביידן וכמה מעוזריו הבכירים הרגישו שהממשל עושה ככל יכולתו כמה שיותר מהר, אבל זלנסקי המשיך להתמקד בפומבי רק במה שלא נעשה.

מנקודת המבט של זלנסקי - כמו גם זו של כמה ממשלות מזרח אירופה ומחוקקים בארה"ב משני הצדדים - היה תסכול חוזר מכך שממשל ביידן נע לאט מדי לגבי בקשות נשק, היסס בתחילה לאשר יכולות מסוימות שאוקראינה ביקשה בדחיפות ביותר, רק כדי להסכים לספק לה אותם שבועות או חודשים לאחר מכן תחת לחץ. כך על פי שני מקורות המכירים את השקפת ממשלת אוקראינה, עוזרי הקונגרס ושני פקידים אירופאים.

לאחר הדחיפה שקיבל זלנסקי בשיחת הטלפון שלהם ביוני, הצוות שלו החליט לנסות להפיג את המתיחות, והגיע למסקנה שזה לא פרודוקטיבי לקיים חיכוך עם נשיא ארה"ב. אבל ההתנגשות ביניהם חושפת כי כבר בשלביה המוקדמים של המלחמה ביידן היה מודע לכך שגם תמיכת הקונגרס וגם התמיכה הציבורית בשליחת מיליארדי דולרים לאוקראינה עלולה להתחיל לדעוך.

ואכן, בימים אלו ביידן מתמודד כעת עם התנגדות מצד כמה רפובליקנים ודמוקרטים להעברת מיליארדי דולרים לאוקראינה - התנגדות שלא הייתה נוכחת כשהקונגרס אישר כספים קודמים לאוקראינה. הבית הלבן לא ציין סכום בפומבי, אך באוקראינה מקווים ל-40 עד 60 מיליארד דולר. כמה פקידים שמכירים את הדיונים מצפים שהמספר יהיה בערך 50 מיליארד דולר.

במקביל, בכירים בארה"ב מזהירים כי אין סימנים לכך שהמלחמה תסתיים בזמן הקרוב.