הבחירות לנשיאות ארה"ב יתקיימו רק בעוד שנתיים, אך בחירות האמצע שנערכות היום (שלישי) צפויות להיות בעלות השפעה דרמטית על המשך כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן ועל המרוץ לנשיאות בשנת 2024. הקלפיות נפתחו בשעות הצהריים שעון ישראל.

"הדמוקרטיה נמצאת בסכנה": "קמפיין הגעוואלד" של ביידן נגד טראמפ
לקראת בחירות האמצע בארצות הברית: הקרב על פנסילבניה

הסקרים מצביעים על אפשרות למהפך רפובליקני בשני בתי הקונגרס ובבחירתם של מועמדים רבים מנאמניו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. נכון להיום, הדמוקרטים שולטים בפועל בשני בתי המחוקקים בגבעת הקפיטול - יש להם יתרון של 220 מול 212 צירים רפובליקנים בבית הנבחרים, בעוד בסנאט יש שוויון 50־50 בין המפלגות. אולם, הקול המכריע של סגנית הנשיא קמלה האריס מעניק לדמוקרטים את היתרון ואפשר לנשיא ביידן לקדם יוזמות חקיקה משמעותיות, כולל חוק התשתיות וחוק האקלים.

עם זאת, לפי הסקרים והתחזיות שמתפרסמים בתקשורת האמריקאית, תמונת המצב צפויה להשתנות אחרי ההצבעה היום, כפי שמתרחש באופן מסורתי, כאשר לרוב מפלגתו של הנשיא המכהן מפסידה בבחירות האמצע. ההערכות הן כי הרפובליקנים יהפכו למפלגה הגדולה בבית הנבחרים, אם כי היקף הרוב לא ברור, והם צפויים לשתק את פעילות החקיקה של ביידן וייתכן שאף יפתחו בחקירות נגד הנשיא ובכירים בממשל.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בסנאט התמונה מורכבת יותר, כאשר לשתי המפלגות יש סיכוי לזכות ברוב, אף שהסקרים מעניקים יתרון קל לרפובליקנים. 35 מבין 100 המושבים עומדים לבחירה, כאשר ההתמודדות על שבעה מושבים נחשבת צמודה ביותר, וכל מהפך בהם צפוי לשנות את מאזן הכוחות.
שתיים מההתמודדויות לסנאט מושכות את תשומת הלב.

בפנסילבניה סגן המושל הדמוקרטי ג'ון פטרמן הוביל לאורך מרבית המרוץ על המועמד הרפובליקני מהמט אוז (ד"ר אוז), אבל היתרון שלו נמחק על רקע החששות של המצביעים בדבר כשירותו של פטרמן, לאחר שעבר אירוע מוחי בקיץ האחרון והתקשה להתבטא בעימות הטלוויזיוני בין השניים.

בג'ורג'יה, שסיפקה לא מעט כותרות בבחירות לנשיאות 2020 עם חשדות לניסיונות של טראמפ ומקורביו להשפיע על התוצאות, מתמודד הסנאטור הדמוקרטי המכהן, הכומר רפאל וורנוק, נגד יריבו הרפובליקני, כוכב הפוטבול לשעבר הרשל ווקר, שעמד בשבועות האחרונים מול טענות על תשלום לנשים לצורך ביצוע הפלות על אף עמדותיו נגד ההפלות ועל התחזות לשוטר.

ביטול פסיקת רו נגד וייד על ההפלות בבית המשפט העליון בחודש יוני העניקה לדמוקרטים רוח גבית, והסקרים אף הצביעו על אפשרות שהמפלגה תשמור על הרוב בשני בתי הקונגרס. אולם, העלייה במחירי הדלק, האינפלציה הגואה ושיעורי התמיכה הנמוכים בנשיא ביידן החלו לשנות את המגמה.

בשל כך הדמוקרטים, בהובלתו של ביידן, הגבירו בימים האחרונים את האזהרות כי מדובר בבחירות קריטיות לעתיד הדמוקרטיה האמריקאית, כאשר הם מצביעים על כך שמאות מהמועמדים הרפובליקנים לקונגרס ולתפקידי מושלים ומזכירי מדינה במדינות השונות נאמנים לטראמפ ותומכים בקונספירציה של גניבת הבחירות ב־2020, והם עלולים להשפיע גם על הליך הבחירות ב־2024.

"כולנו יודעים שהדמוקרטיה שלנו בסכנה", הצהיר ביידן שלשום בעצרת תמיכה במושלת הדמוקרטית של ניו יורק קתי הוקל, שמנסה לשמור על משרתה מול יריבה הרפובליקני לי זלדין. "זה הרגע של הדור שלכם להגן עליה, לשמר אותה, לבחור בה". מנגד, הצלחה של המועמדים הרפובליקנים מהרמה הפדרלית ועד המדינתית, ובייחוד המתמודדים שזכו לתמיכתו האישית של טראמפ, צפויה לספק לנשיא לשעבר את ההזדמנות להכריז כבר בימים הקרובים על התמודדות מחודשת לבית הלבן בבחירות 2024.

בעצרות האחרונות שקיים תקף טראמפ את ביידן ואת הדמוקרטים וכינה אותם "שמאל קיצוני", שרוצה להפוך את ארה"ב ל"קובה קומוניסטית או לוונצואלה סוציאליסטית", אך גם הפנה את האש לעבר מי שצפוי להיות יריבו המרכזי בהתמודדות הרפובליקנית, מושל פלורידה רון דה־סנטיס.

טראמפ: "אכריז הכרזה משמעותית ב-15 בנובמבר"

בתוך כך, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אמר שהוא יפרסם "הכרזה גדולה מאוד" ב-15 בנובמבר. "אני הולך להכריז הכרזה גדולה מאוד ביום שלישי, 15 בנובמבר במאר-א-לאגו בפאלם ביץ' פלורידה", אמר טראמפ בנאום בעצרת באוהיו. עוזריו הבכירים של טראמפ ראו את בשבוע השלישי של נובמבר כנקודת השקה אידיאלית לקמפיין הנשיאותי שלו ב-2024, כך אמרו בעבר ל-CNN מקורות הבקיאים בעניין.

כזכור, בסוף השבוע האחרון דווח באתר החדשות AXIOS כי טראמפ יכריז בקרוב על ריצה לנשיאות ארצות הברית. לדברי הגורמים, טראמפ ירצה לנצל את ניצחונותיהם הצפויים של הרפובליקאים בבחירות האמצע שיתקיימו בשבוע הבא כדי להכריז על התמודדות בבחירות לנשיאות ב-2024, ובכך להשיג יתרון על יריבים פוטנציאלים אחרים במפלגתו.

עוד טענו הגורמים, כי ההודעה הרשמית של טראמפ תלווה ככל הנראה באירועים פוליטיים רבים שיימשכו מספר ימים. יחד עם זאת, מקור אחר בסביבתו של טראמפ אמר שהוא יעדיף להמתין עם ההכרזה למועד מאוחר יותר.