דובר מערכת המשפט של איראן, מסעוד סטאצ'י, הצהיר היום (שלישי) כי "יותר מאלף כתבי אישום הוגשו נגד אזרחים שהתפרעו במחאות ברחבי המדינה". זאת, על רקע "מחאת החיג'אב" שפרצה ברפובליקה האסלאמית, בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, שעל פי הדיווחים הוכתה למוות על ידי "משטרת המוסר" בטענה ש"עטתה חיג'אב באופן מרושל".

בתוך כך, סטאצ'י הדגיש כי "האנשים שנעצרו ביצעו פעולות חבלה באירועים האחרונים ברחבי המדינה, כולל תקיפה והרג של אנשי ביטחון והצתת רכוש ציבורי". לדבריו, "הם יישפטו בבית המשפט המהפכני, שיהיו פומביים". כמו כן, 277 חברי פרלמנט איראניים דחקו במערכת המשפט "להתמודד בתקיפות עם המפגינים". בהצהרה משותפת, אמרו כי "אנו דורשים ממערכת המשפט להתמודד בחוזקה נגד מבצעי הפשעים ברחבי המדינה".

בנוסף, קצינים בכירים במשמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית הזהירו את המפגינים מהמשך המחאות, וקראו להם להתרחק מהרחובות. בכירים במשטר תיארו את ההפגנות כ"אוייבי הרפובליקה האסלאמית, חלק מארצות הברית וישראל". כמו כן, כלי תקשורת במדינה דיווחו כי נעצרו גם 14 בני אדם שהיו מעורבים בהריגתו של חבר בולט בכוחות הבסיג' בטהרן.

הפגנות על הרג הצעירה מהסא אמיני באיראן (צילום: רויטרס)
הפגנות על הרג הצעירה מהסא אמיני באיראן (צילום: רויטרס)

הסוכנות לפעילי זכויות אדם באיראן צייצה בחשבון הטוויטר וכתבה כי "מניין ההרוגים בקרב המפגינים באיראן הגיע ל-319, מאז החלו ההפגנות בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני". עוד נכתב כי מאז פרוץ המחאה, כ-14,823 בני אדם נעצרו ב-163 ערים ו-135 אוניברסיטאות ברחבי הרפובליקה האסלאמית".

כזכור, חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האיראניים, שלח בשבוע שעבר איום מפורש למפגינים ואמר: "היום יהיה היום האחרון של המחאות, אל תצאו עוד לרחובות. שחררו את עצמכם מלהבות התקשורת המערבית שבסוף תגרום לכם לשקוע. היזהרו מהם". זאת, לאחר שמפגינים תקפו מתקנים ממשלתיים בעיירה הכורדית רובה, כאשר מאות מהם התאספו סביב משרדי המושל העירוני. בנוסף, גורמים בעיר במהבאד טענו כי מפגינים תקפו מתקנים ממשלתיים במקום, וכינו אותם "קבוצות טרוריסטים-בדלניות".