בעוד מלאכת הרכבת הממשלה טרם הונחה לפתחו של בנימין נתניהו, המשא ומתן הקואליציוני כבר קורם עור וגידים, כאשר במרכז נמצאת דמותו של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. בן גביר מעלה חשש רב בקרב מדינות בעולם, כשאפילו הנשיא יצחק הרצוג נתפס מעיד על כך בפני אנשי ש"ס. הבוקר (שישי) שוחח העיתונאי יגאל רביד עם ניסים משעל ב-103FM והסביר כיצד נתפסים בן גביר ופעולותיו על ידי האמריקאים.

כבר בפתח דבריו ציין העיתונאי, העובד בימים אלו מארה"ב, כי הוא אינו זוכר טרמינולוגיה דומה לזו שהאמריקאים משתמשים בה מול בן גביר: "אני לא זוכר בשפה הדיפלומטית או בשפה הפוליטית מישהו שהשתמש במילים כאלו ביחסי ישראל ארה"ב אי פעם, או באיזה הקשר אחר. דובר מחלקת המדינה בוחר את המילים האלו בקפידה, ואני מניח שהדברים האלו לא נעשים בלי תיאום עם הגורמים הממונים עליו, אפילו הבית הלבן".

במהלך הראיון התייחס רביד לעובדה כי יו"ר עוצמה יהודית לא בהכרח יצטרך לשתף פעולה עם מקביל אמריקאי, במידה ויתמנה לתפקיד שר לביטחון הפנים של ישראל. על כך אמר: "נקודה שחשוב לשים אליה לב, מכיוון שזה לא בדיוק כמו שאנחנו חושבים. יחסי המשטרות של ישראל וארה"ב, המשרד לביטחון פנים, אין לו מקבילה אמריקאית דומה במובן שאנחנו מכירים בארץ. לכן, המשרד לביטחון הפנים, גם נציג משטרת ישראל. גם נציג משטרת ישראל בארה"ב פועל מול מחוזות השיטור המחוזיות והשריפים בכל מקום על פי העניין. ה־FBI פועל מול משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים בישראל כמו גם הגורמים הפוליטיים שעומדים בראש המערכות האלו, בעניינים פליליים, בעניינים של הלבנת הון. נושאי פשיעה, עבריינות, סמים, הברחות. נושאי ביטחון, ביטחון פנים וביטחון לאומי, זה הבית הלבן, סוכנויות הביטחון, זה משרד הביטחון ושר הביטחון".

בנוסף, הוא התייחס לאמירות מצד האמריקאים כי הם עוקבים אחר זהות שר הביטחון הבא: "אם סמוטריץ' יהיה שר הביטחון מתעוררת שאלה, איזו רמה של תיאום? כמה האמריקאים יראו את החיים עין בעין יחד איתו. הנקודה אחרת, יש דוברים ישראלים שמתבטאים כאן ומצוטטים בכלי התקשורת האמריקאים, דני דנון למשל שהוא מועמד עכשיו לתפקיד יו"ר הכנסת, דמות מוכרת בחוגי השלטון, הוא אומר 'אל תקשיבו לבן גביר, מי שינהל את יחסי ארה"ב וישראל זה ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו'".

לאחר מכן, השניים שוחחו על בחירות האמצע בארצות הברית, שם עדיין נספרים הקולות ומסתמן ניצחון קל למפלגה הרפובליקנית: "הספירה נמשכת והיא תמשך עוד כמה ימים. יש לך מעטפות כפולות וחשדות, כדי שלא יגיעו שוב שהייתה גניבת בחירות. כרגע נכון לשעה הזו יש לך 211 מושבים לרפובליקנים, 198 לדמוקרטיים, 218 זה המספר שאתה צריך. לרפובליקנים כנראה יהיה רוב, לא הרוב שחשבו שיהיה, לא גל אדום, אבל יהיה רוב. מה המשמעות? קווין מקארתי יחליף את ננסי פלוסי, הוא יהיה כנראה, אם זו אכן תהיה התוצאה הסופית, הוא יהיה היו"ר הבא של בית הנבחרים, של הקפיטול. הוא אומר כמה אמירות מאוד מעניינות ואפילו אולי מטרידות, הוא אומר שאם הוא יכנס לתפקיד יו"ר בית הנבחרים הוא יחל בהליכי הדחה נגד הנשיא המכהן ג'ו ביידן".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום:  REUTERS/Tom Brenner)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

""בכל מקרה לא יהיה להם רוב בסנאט, כדי להביא להדחה כזו צריך שני שלישים, 67 מחברי הסנאט, זה אף פעם לא יקרה אבל זה מקיש על מעמדו ומצבו של הנשיא ביידן, הנשיא המקרטע, אותו ברווז צולע שכולם מדברים עליו, למרות שהנשיא ביידן משום מקום קיבל זריקת עידוד מאוד משמעותית – נתוני האינפלציה מדברים על ירידה. ארה"ב כרגע באינפלציה של 7.1 אחוזים והבורסה הגיבה בהתאם, זינוק של 7 אחוזים ושליש רק היום", הוסיף רביד.

בסיום השיחה העיתונאי התייחס לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, אשר צפוי להכריז על ריצה מחודשת לנשיאות בבחירות 2024: "התאריך שאתה רוצה להסתכל עליו הוא יום שלישי הבא, טראמפ הודיע כבר השבוע שמאחוזתו הוא עומד להודיע על ריצתו לכהונה שנייה או ריצה שלישית סה"כ. כרגע יש עליו לחץ גדול מאוד, כולל מגורמי תקשורת ימניים כמו הפוקס ניוז, הם אומרים לו 'אל תעשה את זה, אתה רק פוגע במפלגה שלך'. הוא אומר 'לא נכון, הייתה עלייה ועדיין הקרב צמוד'. טראמפ כמו טראמפ טוען שגנבו את התוצאות. רון דה־סנטיס המושל הצעיר של מדינת פלורידה, אותו רפובליקני שמרני, הוא כרגע מוכתר על אותם אנשים, אותם גורמים, כמועמד המוביל, הפייבוריט של המפלגה הרפובליקנית. אם הוא ירוץ יהיו לו כמה מועמדים וכמה מתחרים רציניים. מולו, מהצד השני, מהמפלגה הדמוקרטית, אם וכאשר ביידן יפרוש, גם אם זה יהיה בעוד קדנציה, המועמד הכמעט וודאי – גווין ניוסם. הוא נבחר ברוב עצום השבוע, מושל קליפורניה, המדינה הגדולה בארה"ב, דמוקרט".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM