מלחמת רוסיה-אוקראינהיומיים בלבד לאחר ששר הגנה הרוסי הורה לצבא לסגת מחרסון, הודיע הצבא האוקראיני ביום שישי האחרון כי כוחותיו השלימו את כיבוש העיר. בעקבות כך, אלכסנדר דוגין, אסטרטג פוליטי רוסי שנחשב ל"ארכיטקט האידיאולוגיה האנטי-מערבית" של ולדימיר פוטין, תקף בחריפות את הנשיא הרוסי והאשים אותו באופן ישיר בכישלון הצבא בשדה הקרב באוקראינה.

במכתב הזועם, כתב דוגין כי "עיר רוסית נכנעה. בירת אחד מאזורי רוסיה - זהה לבלגרוד, קורסק, דונייצק או סימפרופול. אם לא אכפת לכם, אז אתם לא באמת חלק מהעם הרוסי. הרוסים חורקים כעת שיניים בכאב, בוכים וסובלים כאילו ליבם נקרע, כאילו ילדיהם, אחיהם, אמהותיהם ונשותיהם נהרגו לנגד עיניהם. השלטון - הוא אחראי לכך. מה משמעותה של אוטוקרטיה, והאם יש לנו אותה? אנו נותנים לשליט עוצמה מוחלות, והוא מציל את כולנו, העם, המדינה, ברגע קריטי".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"אם בשביל זה הוא מקיף את עצמו ברוחות רעות או יורק על צדק חברתי, זה לא נעים, אבל אם זה הציל אותנו. ומה אם זה לא מציל אותנו? אז צפוי לו גורלו של "מלך הגשמים". לאוטוקרטיה יש גם חיסרון. שלמות השלטון במקרה של הצלחה, אבל גם שלמותו על האחריות לכישלון. חרסון לא כמעט ננטשה, אלא ננטשה לגמרי. אין טענות לסורוביקין, מפקד הכוחות באוקראינה, הוא לא פוליטיקאי, הוא אחראי על הצד הטכני של החזית. אל תפגעו בו. אתם יודעים במי לפגוע. ושום יחסי ציבור לא יצילו כאן יותר. במצב קריטי. טכנולוגיות פוליטיות לא עובדות כלל. ההיסטוריה מדברת היום. והיא משחררת עבורנו מילים איומות. זו לא בגידה, זה צעד לקראת ארמגדון", הוסיף.

חגיגות בעיר חרסון, אוקראינה (צילום: Genya SAVILOV / AFP))
חגיגות בעיר חרסון, אוקראינה (צילום: Genya SAVILOV / AFP))

עוד כתב דוגין כי "התנאים של המערב המנצח, הציוויליזציה הזו של השטן, לעולם לא יהיו מקובלים על מוסקבה. המשמעות היא שנשארו רק נשק גרעיני טקטי ונשק גרעיני אסטרטגי. זה הסוף. וכאן הדבר החשוב ביותר. בלחץ הנסיבות ביצענו מספר תיקונים צבאיים-פוליטיים בהתנהלות הפיקוד הצבאי שלנו. המשאב האחרון הוא אידיאולוגיה אמתית, לא הזיוף שמנסים למכור לנו. תפסיקו לשחק משחקים. זה רעיון רוסי. זה טיפשי ללכת להשמדה מוחלטת של האנושות רק בגלל הפחד מהרעיון הרוסי, מהאידיאולוגיה שלנו. אין דרך אחרת". 

כאמור, משרד ההגנה הרוסי הודה כי למעלה מ-30 אלף חיילים חצו לכיוון הגדה השמאלית של נהר הדנייפר. "כתוצאה מניהול אפקטיבי ופעולות מתואמות של יחידות רוסיות, לא נותר ולו ציוד צבאי ונשק אחד בגדה הימנית, כל אנשי השירות הרוסים הועברו לגדה השמאלית של הדנייפר" הדגיש משרד ההגנה.

ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מארק מילי העריך כי הנסיגה תימשך שבועות, והזהיר כי ייתכן שהרוסים ינצלו את הנסיגה כדי להכין מחדש את כוחותיהם למתקפה מחודשת.  המפקד העליון של צבא רוסיה, הגנרל סרגיי סורוביקין, אמר כי הסיבה לנסיגה מחרסון היא ש"אין תועלת בלבזבז עוד דם רוסי על שליטה בעיר".