לקראת הסלמה באירופה? שני בני אדם נהרגו היום (שלישי) מפגיעת טילים רוסים שנחתו בשטח פולין, סמוך לגבול עם אוקראינה. ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי כינס בדחיפות את הקבינט לדיון חירום, בסיומו ממשלת פולין הודיעה כי היא מגבירה את רמת המוכנות הצבאית ושוקלת הפעלת סעיף 4 של נאט"ו. 

לפי סעיף 4, כל חברה המרגישה איום על שלמותה הטריטוריאלית, עצמאותה או בטחונה, יכולה לכנס את חברות נאט״ו להתייעצות בטחונית. מאז הוקמה הברית ב-1949 נרשמו מקרים ספורים בלבד של שימוש בסעיף. לדברי דיפלומטים אירופאיים, שגרירי נאט"ו ייפגשו ביום רביעי לבקשת פולין על בסיס סעיף 4 של הברית. 

רוסיה פתחה במתקפת טילים על קייב: חלקים נרחבים בעיר נותרו ללא חשמל
"קטסטרופה": לאחר שחרור חרסון מידי הצבא הרוסי - הגיעה הבשורה המרה

מיד לאחר התקרית מדינות נאט"ו התייצבו לצד פולין החברה באמנה, הודיעו כי הן בוחנות את הסיטואציה והכריזו כי "יגנו על כל אינץ' מאדמת נאט"ו". גורם רשמי בנאט"ו אמר שהברית בוחנת את הדיווחים ומתאם באופן הדוק עם פולין.

משרד החוץ הפולני אישר את פגיעת הטילים בכפר פז'וודוב במזרח המדינה, 6 ק"מ בלבד מהגבול עם אוקראינה השכנה, והודיע כי ייזמן את השגריר הרוסי לבירור בנושא. ראש ממשלת פולין מורבייצקי ביקש מכלל האזרחים במדינתו להישאר רגועים, והוסיף כי פולין תגביר את הפיקוח על המרחב האווירי, כמו גם מסר כי החקירה בנושא נפילת הטילים בכפר תימשך. 

ברוסיה מצידם הכחישו את הפגיעה. משרד ההגנה הרוסי מסר בתגובה לאירועים: "הצהרות התקשורת הפולנית וגורמים רשמיים הנוגעות לירי רוסי לעבר טריטוריה פולנית הן פרובוקציה מכוונת, שמטרתה לדרדר את הסיטואציה באוקראינה".

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס לשיגור הטילים ואמר: "אמרנו מההתחלה שפעולות רוסיה יזלגו אל מעבר לאוקראינה. אנחנו עומדים לצד פולין ותמיד נעמוד לצידם". במקביל, זלנסקי טען כי "מתוך עשרות הטילים הרוסים ששוגרו לעבר המדינה, רק 10 הצליחו לפגוע במטרותיהם. אנחנו מודים לכל השותפים שעוזרים לנו לשמור על השמיים שלנו. מערכות ההגנה האווירית יירטו את רוב השיגורים מרוסיה".

כאמור, מדינות נאט"ו מיהרו להצהיר שהן עומדות לצד פולין, אך הבהירו כי הן ממתינות עד להתבהרות הפרטים המדויקים בנוגע לפגיעת הטילים. גורמים בכירים מגרמניה, נורבגיה, ליטא ואסטוניה - כולן חברות נאט"ו - אמרו כי הם מנסים ללקט מידע נוסף יחד עם פולין ובעלות ברית אחרות. "זהו תקרית חמורה מאוד אבל הרבה עדיין לא ברור", אמרה שרת החוץ הנורבגית.

גם האיחוד האירופי הצהיר: "אנחנו עומדים עם פולין". ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, נמצא בקשר עם עמיתיו כדי לקבל מידע נוסף על המצב בפולין.

הבית הלבן הוציא הצהרה לפיה אין באפשרותם לאשר את הדיווחים המגיעים מפולין, וכי הם עובדים בשיתוף פעולה עם ממשלת פולין עבור קבלת מידע נוסף. עוד נמסר מהבית הלבן כי ביידן עודכן על הדיווחים מפולין ושוחח עם הנשיא הפולני. בשיחה הביע ביידן את תמיכתו בפולין והציע סיוע ככל שיידרש בחקירה הנוגעת לאירוע נפילת הטילים בכפר פז'וודוב סמוך לגבול עם אוקראינה. מהפנטגון נמסר כי הם אינם יכולים לאשר או להכחיש את המידע לפיו הטילים אכן נפלו בשטחה של פולין, אך הם "ערוכים להגן על כל אינץ' מאדמת נאט"ו".

ממשלת לטביה, גם היא חברת נאט"ו, תקיים ישיבת חירום בעקבות האירועים כדי להעריך את המצב הביטחוני ו'להיות מוכנה לפעולה נוספת'. "זימנתי ישיבת חירום של הממשלה כדי להקשיב לדיווחים של המשרדים והמוסדות האחראים על המצב הביטחוני באזור וכדי להיות מוכן לפעולה נוספת", צייץ ראש הממשלה הלטבי. "לטביה ובעלות בריתה בנאט"ו מוכנות לכל מצב כדי להגן על אזרחיהן ושטחיהן", הוסיף.

שר החוץ הגרמני הגיב לדיווחים המגיעים מפולין: "מחשבותינו עם פולין, אנחנו מנטרים כרגע את המצב מקרוב ונמצאים בקשר מתמיד עם שותפינו הפולנים ועם יתר מדינות נאט"ו". 

ממשרד החוץ של אסטוניה יצאה הודעה לפי הם מודאגים וערוכים גם כן "להגן על כל אינץ' של טריטוריה בנאט"ו", ושר החוץ ציין כי ארצו מתייעצת עם בעלות הברית לגבי תגובה מאוחדת ונחושה. "זהו אירוע חמור ביותר. כמובן, נאט"ו תגן על כל סנטימטר משטחה והמחויבות של אסטוניה להגנה קולקטיבית היא בלתי מעורערת. אנו מתייעצים עם בעלות הברית שלנו לגבי תגובה מאוחדת ונחושה", מסר שר החוץ האסטוני.

ראש ממשלת סלובקיה, אדוארד הגר, מסר: "אני מודאג מאוד מהדיווחים על הפיצוץ בפולין, ואנחנו נתייעץ עם בעלות בריתנו. חוסר האחריות של רוסיה יוצא משליטה". נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה אמר כי ארצו עומדת בסולידריות לצדה של פולין, וכי הם "ערוכים להגן על כל אינץ' של טריטוריה בנאט"ו". 

ראש ממשלת הולנד אמר כי הדיווחים על טילים שפגעו בפולין הם "רציניים" ודורשים הבהרה. "דיווחים רציניים על טילים שפוגעים בפולין וגורמים לקורבנות. אנחנו בקשר הדוק עם פולין ושאר שותפי נאט"ו שלנו. חשוב עכשיו לקבוע מה בדיוק קרה", צייץ. 

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

למרות שחרסון נכבשה מחדש על ידי אוקראינה במהלך סוף השבוע, נראה כי רוסיה עדיין אינה מוותרת על הלחימה, כאשר מוקדם יותר הופעלו התראות בכל רחבי המדינה לקראת הגעה אפשרית של טילים שנורו על ידי הרוסים. דקות ספורות לאחר הישמע ההתראות, שני טילים נחתו בבירת אוקראינה קייב. 

כתוצאה מהפצצת קייב, עדי ראייה באוקראינה דיווחו כי ראו עשן מיתמר מעל העיר ובנוסף ציינו כי הטילים פגעו בבניינים המאוכלסים על ידי אזרחים. בעקבות ההפצצה, באוקראינה הודיעו כי חלקים נרחבים מעיר הבירה נשארו ללא אספקת חשמל.