מלחמת רוסיה-אוקראינהבעקבות הכישלונות של הצבא הרוסי בשדה הקרב באוקראינה והנסיגה הרוסית מחרסון, גנרל "ארמגדון" של צבא רוסיה, סרגיי סורוביקין, חוטף ביקורת קשה מבית ונמצא תחת לחץ גובר "להסביר את כישלונותיו", כך דווח היום (שלישי) בכלי תקשורת ברוסיה. 

סורוביקין מונה בחודש אוקטובר האחרון, על ידי הנשיא, ולדימיר פוטין, למפקד החדש של הכוחות הרוסיים המאוחדים באוקראינה. סורוביקין, שנחשב לגנרל אכזר וחסר רחמים, פתח ביומו הראשון בתפקיד במתקפת טילים נגד מטרות אזרחיות ברחבי אוקראינה, כולל מוסדות לימוד ומגרשי משחקים.  פקיד לשעבר במשרד ההגנה הרוסי תיאר אותו "כאדם אכזרי שלא מתחשב בחיי אדם, יש לו דם אוקראיני על הידיים".

צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

הגנרל הותיק, בן ה-56, ששירת בצ'צ'ניה, טען כי "הנסיגה מחרסון תאפשר למוסקבה לשמור על הציוד ולפרוס שוב חיילים באזור". בהתבסס על דיווחים מהשבועות האחרונים, נראה כי הגנרל "מציע מחדש את אסטרטגיית ההמתנה של הנסיך מיכאיל קוטוזוב, לאחר הקרב על בורודינו מול נפוליאון, בהתחשב בכך שהנשק הטוב ביותר של רוסיה הוא החורף".

בתוך כך, החשש הוא שרוסיה תמשיך להפציץ אתרי אנרגיה של גז וחשמל ברחבי אוקראינה, על מנת ליצור לחץ מרבי על קייב. המנהל האירופי של ארגון הבריאות העולמי, הנס קלוגה, אמר כי "הארגון תיעד יותר מ-700 התקפות על תשתיות אנרגיה ובריאות מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. מדובר בהפרה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ושל כללי המלחמה. מליוני אוקראינים יתמודדו עם תנאים קשים בחורף".

קלוגה הוסיף כי "אוקראינה עומדת בפני המתקפה הגדולה ביותר על שירותי הבריאות על אדמת אירופה מאז מחמת העולם השנייה". על פי הדיווחים, סורוביקין הורה לצבא להמשיך ולפגוע בתשתיות הקריטיות באוקראינה, ולהשפיע על התמיכה הלוגיסטית של המערב בצבא האוקראיני.

גשר הרוס באוקראינה (צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)
גשר הרוס באוקראינה (צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)

כזכור, שמו האכזרי של סורוביקין נקשר כבר באירועים שהתרחשו בשנת1991 בברית המועצמות, כאשר שהוביל חוליית טנקים שפרצה מחסומים שהוקמו על ידי מפגינים פרו-דמוקרטיים במהלך ניסיון ההפיכה. המוניטין האכזרי שלו נקשר גם לאירוע שקרה בשנת 2004, כאשר כלי תקשורת רוסים דיווחו כי קצין בכיר ששירת תחתיו, התאבד לאחר שקיבל ממנו נזיפה חפורה. מאז, עמיתיו כינו אותו "גנרל ארמגדון" או "גנרל יום הדין", בגלל אטסטרגיית המלחמה הלא שגרתית שלו.

בעת מינויו, סורוביקין הוריד מעט על הכעס הציבורי בקשר אזרחי רוסיה, על רקע הכישלונות הצבאיים של המדינה באוקראינה. מאז שהותו של סורוביקין בסוריה, מסר הקצין, "הוא פיתח יחסי עבודה טובים עם צוות וגנר. מנהיגים רבים בירכו על מינויו, כולל נשיא הרפובליקה הצצ'נית".