פקיד לשעבר בבית הלבן ומומחה למזרח התיכון, צ'ארלס דאן, הצהיר היום (חמישי) כי "ארה"ב מנסה כבר שני עשורים לבנות ברית הגנה משולבת במפרץ, אך היא נכשלה פעם אחר פעם בגלל ההבדלים בהשקפת העולם של השותפות במפרץ", כך דווח ברשת "אל-ג'זירה". במהלך נאומו, התייחס להודעה של המועצה לביטחון לאומי והדגיש כי "וושינגטון פועלת כדי לבנות תשתית משולבת להגנה האווירית וימית במזרח התיכון".

דאן הוסיף אמר אמר כי "הרעיון לתוכנית עולה שוב בזמן של הסלמה במתיחות, כאשר איראן מואשמת שוב בערעור היציבות על ידי שיגור התקפות על ספינות במימי המפרץ". זאת, לאחר שגורם ישראלי הצהיר כי איראן עומדת מאחורי המתקפה על מכלית הנפט מול חופי עומאן.

בתוך כך, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, אריק קורלה, הודיע כי "כוח משימה בראשות וושינגטון יפרוס עד השנה הבאה למעלה ממאה ספינות ומזל"טים במים האסטרטגיים של אזור המפרץ, כדי להדוף את האיומים". בריאיון לרשת "אל-ג'זירה, אמר דיוויד מאק, לשעבר עוזר מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון, כי "זהו צעד שוושינגטון חיפשה במשך עשרות שנים". מדינות המפרץ מעדיפות שיתוף פעולה דו-צדדי עם ארה"ב, על פני ויתור על חלק מריבונותם באמצעות שיתוף פעולה עם שכנותיהן".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מפציצי B52 של צבא ארה''ב (צילום: רויטרס)
מפציצי B52 של צבא ארה''ב (צילום: רויטרס)

גורמים המעורים בפרטים מסרו כי המטרה של בניית ברית ההגנה הקולקטיבית במפרץ, בפיקוח וושינגטון, היא אתגר גדול עבור ארה"ב, במיוחד כשהמפרץ ממשיך למלא תפקיד מרכזי במערכת האנרגיה העולמית. לאור ההתקדמות של ממשל ביידן, בתחרות המתמשכת עם סין, ובמידה מסוימת גם עם רוסיה, הבית הלבן רוצה לשכנע את השותפות במפרץ, שיש לפנות לארה"ב, ולא לסין או רוסיה, להגנה מפני האיומים החיצוניים, וביניהם איראן.

עוד מסרו, כי נכון לעכשיו, ארה"ב מהווה את עמוד השדרה של ברית ההגנה האווירית. וושינגטון גם מספקת את כל מערכות ההתרעה והמעקב המבוססות על לוויינים, לרבים מבעלי בריתה באזור. דיוויד דה רוש, לשעבר פקיד בפנטגון, אמר כי "השותפות של ארה"ב הותקפו לא פעם על ידי טילים איראניים, ומל"טים מהרפובליקה האסלאמית, שחלקם שוגרו על ידי טהרן עצמה, ואחרים על ידי סוכניה באזור, כמו החות'ים בתימן".

עם זאת, דה רוש סיכם כי "המאמץ לבניית הברית מתנהל כבר זמן רב, אך נכשל מכיוון שהמדינות באזור אינן סומכות זו על זהו". לדבריו, "כל אחת מעדיפה לקבל את יכולות ההגנה באופן נפרד ועצמאי".