יושב ראש המטות המשולבים, מארק מילי, התייחס למבצע הצבאי של טורקיה בצפון עיראק וסוריה, ואמר כי "חיילים אמריקאים היו בסכנה מתקיפת מזל"ט טורקי. קיבלנו מידע על כך שהיה סיכון לחיילם, אך אף אחד מאנשינו לא נפצע". זאת, לאחר שצבא טורקיה יצא למבצע רחב כנגד המיליציות הכורדיות, וביניהן ה-YPG (היחידות להגנת העם).

בתוך כך, מזכיר העיתונות של הפנטגון, הגנרל פיט ריידר, אמר כי "התקיפות איימו על ביטחונם של אנשי ביטחון אמריקאים, הנלחמים נגד ארגון דאעש. הפנטגון מודאג מהדיווחים כי התקיפות הטורקיות מכוונות נגד תשתיות אזרחיות". ההתבטאויות האמריקאיות מגיעות לאחר שהצבא הטורקי הפציץ מטרות ליד בסיס אל-חסכה, בצפון מזרח סוריה, המשמש את הקואליציה בראשות ארה"ב, וביניהם גם הכוחות הסורים הדמוקרטים ׁ(SDF) בהנהגת הכורדים.

תקיפה של הצבא הטורקי בסוריה (צילום: REUTERS/Orhan Qereman)
תקיפה של הצבא הטורקי בסוריה (צילום: REUTERS/Orhan Qereman)

תקיפה של הצבא הטורקי בסוריה (צילום: REUTERS/Orhan Qereman)
תקיפה של הצבא הטורקי בסוריה (צילום: REUTERS/Orhan Qereman)

גורם אמריקאי נוסף הצהיר כי "אנו מתנגדים לכל פעולה צבעית שמערערת את המצב בסוריה. פעולות אלו מאיימות על המטרות המשותפות שלנו, כולל המאבק המתמשך בדאעש, כדי להבטיח שהארגון הזה לעולם לא יוכל להתקיים מחדש באזור". עוד הוסיף הגורם כי "טורקיה ממשיה לסבול מאיומי טרור. אין ספק שיש לה את כל הזכות להגן על עצמה ואזרחיה. מה שמדאיג אותנו לגבי הפעולות שלה, שהן העלולות לכפות תגובה של כמה מהשותפים שלנו, כמו ה-SDF, שיגביל את יכולתם להילחם נגד דאעש, וזה מה שאנו עושים איתם בשטח".

ה-YPG, הוא הכוח הצבאי העיקרי שנלחם במדינה האסלאמית בצפון סוריה, ונתמך על ידי ארה"ב ומדינות מערביות אחרות. למרות זאת, טורקיה טוענת כי היא שלוחה סורית של ארגון ה-PKK שיצא מהחוק במדינה. במקביל, חיל האוויר הטורקי פתח השבוע במתקפה על עמדות ה-PKK וה-YPG, בצפון סוריה ועיראק, ודיווח כי הרג 15 חמושים משני הארגונים. בתגובה, ה-YPG הגיב בירי טילים ומרגמות ל עבר מעדות של הצבא הטורקי.

כזכור,  המבצע הצבאי הטורקי בסוריה ובעיראק, מגיע לאחר שטורקיה האשימה את המיליציות הכורדיות בביצוע הפיגוע באיסטנבול. בכיר טורקי אמר ל"רויטרס" כי הרשויות בטורקיה סבורות שהחשודה, שמוצאה מסוריה, משתייכת לקבוצה של חמושים כורדים, אך הן לא שוללות קשר לארגון הטרור המדינה האסלאמית. עוד ציין הבכיר, כי הממצאים הראשוניים הראו כי למחבלת יש קשרים למפלגת הפועלים הכורדית PKK.