מלחמת רוסיה-אוקראינהמזכיר המועצה לביטחון לאומי, אולקסי דנילוב, אישר הערב (חמישי) כי יועצים צבאיים איראניים נהרגו בחצי האי קרים, והזהיר כי "במידה ויהיו איראנים נוספים בשטח אוקראינה, התומכים בפלישה הרוסית, גם הם יהיו ליעד. עד שכל השטח שלנו יהיה חופשי, הצבא שלנו לא יכול לעצור, וזה כולל את קרים ושאר השטחים". זאת, לאחר הפרסום ב"כאן" כי עשרה איראנים נהרגו בתקיפות של הצבא האוקראיני.

בראיון לעיתון ה"גרדיאן" הבריטי, הבהיר כי "נוכחות צבאית איראנית נוספת תהיה ממוקדת. הם לא צריכים להיות היכן שהם לא צריכים. הם היו בשטח שלנו, לא הוזמנו לכאן, ואם הם ישתפו פעולה עם טרוריסטים בהשמדה המונית, נצטרך להרוג אותם". דבריו מגיעים לאחר שאיראן הכחישה תחילה את נוכחותם של מל"טים מתוצרתה באוקראינה. המשטר באיראן טען כי "סיפק מספר קטן של מטוסים בלתי מאוישים לרוסיה, כמה חודשים לפני שרוסיה פלשה לאוקראינה". המשטר הכחיש גם כי שלח יועצים איראניים לעזור לרוסים להטיל את המל"טים ששלחה.

המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, קייב הטילה ספק לגבי הגרסה האיראנית לאירועים, ומומחים נפגשו לבקשתה של איראן על מנת לדון בראיות שנאספו על ידי האוקראינים. דנילוב הדגיש כי "האיראנים ממשיכים להתעקש שהם לא מספקים נשק לפדרציה הרוסית, אבל אנו רוצים אישור מוכח לכך. האם יש לנו אישור לכך היום? לא". הוא הוסיף כי "אנחנו מבינים שהמזל"טים לא טסים בלי שהם למדו איך להפעיל אותם, ולרוסים את אין היכולת להבין זאת בעצמם. בעולם המודרני, אי אפשר להסתיר שום דבר. זה רק עניין של זמן מתי זה יתפרסם". לדבירו, לא ברור אם איראן העבירה גם טילים בליסטיים לרוסיה.

כמו כן, דנילוב גם התייחס ליחסים של ישראל ואוקראינה, על רקע הפרסומים כי בידה רשימה ארוכה של ציוד צבאי ישראל שממשלת קייב רוצה לרכוש, אך ישראל מונעת ומנסה לייצר את עצמה כניטרלית. לדבריו, "העמדה של ישראל כלפי המלחמה הזו ידועה ומובנת. שוב אציין שבעולם המודרני אי אפשר להסתיר דבר, תמיכה או היעדר תמיכה. האם אתם פרו דמוקרטים? באיזה צד אתם?".

כזכור, בתחילת החודש דווח כי רוסיה הודיעה לישראל כי היא תגיב אם טילי הגנה אווירית מתוצרת ישראלית או מיירטים אחרים יגיעו לאוקראינה, בין אם ישירות ובין אם דרך מדינות שלישיות, לפי שני אנשים בעלי ידע במדיניות הרוסית. נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב, כיום פקיד ביטחוני בכיר, הזהיר את ישראל בחודש שעבר מפני אספקת נשק לאוקראינה, ואמר כי צעד כזה יהיה "פזיז" ו"יהרוס" את הקשרים בין רוסיה לישראל.