תשעה חודשים לתוך מלחמת רוסיה-אוקראינה וניכר חוסר המוכנות של המערב לספק לקייב את מה שהיא צריכה תוך חידוש מלאי נאט"ו. זאת, מכיוון ששני הצדדים משתמשים בנשק ותחמושות בקצב שלא נראה מאז מלחמת העולם השנייה, בעוד התחרות לשמור על מחסני נשק הפכה לחזית קריטית שעלולה להכריע את המלחמה - כך עולה מדברי מומחים ובכירים בנאט"ו שצוטטו ב"ניו יורק טיימס".

הצעדים של נאט"ו אומרים רק דבר אחד - אירופה בדרך להסלמה | פרשנות 

בכירים בנאט"ו הבהירו כי כמות הארטילריה בה נעשה שימוש מדהימה. לדבריהם, כוחות נאט"ו היו עשויים לירות אפילו 300 כדורי ארטילריה ביום ולא היו להם דאגות אמיתיות לגבי ההגנה האווירית. אבל אוקראינה יכולה לירות אלפי כדורים מדי יום ונשארת נואשת להגנה אווירית נגד טילים רוסיים ומזל"טים מתוצרת איראן.

"יום באוקראינה הוא חודש או יותר באפגניסטן", אמרה קמיל גרנד, מומחית להגנה במועצה האירופית ליחסי חוץ, שעד לאחרונה הייתה עוזרת המזכיר הכללי של נאט"ו להשקעות ביטחוניות.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בתוך כך, האיחוד האירופי אישר החזרת 3.1 מיליארד אירו למדינות החברות עבור מה שהן מספקות לאוקראינה, אבל הקרן הזו, מתקן השלום האירופי, מדולדלת כמעט ב-90%. עם התחלת המלחמה בחודש פבוראר האחרון, המאגרים של מדינות רבות היו רק כמחצית ממה שהיו אמורים להיות והיתה התקדמות מועטה ביצירת כלי נשק - כך מסר גורם בברית. 

המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

עבור מדינות נאט"ו שנתנו כמויות גדולות של נשק לאוקראינה, במיוחד מדינות שנמצאות בקו חזית כמו פולין, הנטל להחלפתן הוכיח את עצמו ככבד.

הצרפתים, למשל, סיפקו כמה כלי נשק מתקדמים ויצרו קרן של 200 מיליון יורו עבור אוקראינה לרכישת נשק. אבל צרפת כבר נתנה לפחות 18 הוביצרים מודרניים לאוקראינה - כ-20% מכלל הארטילריה הקיימת שלה - והיא נרתעת מלספק יותר. כאשר בסך הכל, מדינות נאט"ו סיפקו עד כה כ-40 מיליארד דולר בנשק לאוקראינה, בערך בגודל תקציב ההגנה השנתי של צרפת.

מדינות קטנות יותר מיצו את הפוטנציאל שלהן, כך הבהיר גורם אחר בנאט"ו, כש-20 מתוך 30 החברות שלה "די ניצלו" את האפשרות. אבל הדגיש כי הנותרים עדיין יכולים לספק יותר, במיוחד בעלות ברית גדולות יותר.