המלחמה במזרח אירופה בין רוסיה לאוקראינה, מעמידה את המאמץ של ארה"ב לסייע לטייוואן בפני אתגר חדש. בקונגרס האמריקאים מוסרים כי בגלל שלא ברור מתי תסתיים המלחמה באירופה, ארה"ב לא תצליח לספק לטאייוואן משלוחי נשק בעלות כוללת של כ-19 מיליארד דולר, ועל כן, יש חשש כבד לגבי מוכנותה של טייוואן לאפשרות של פלישה סינית, כך דווח היום (ראשון) בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי. זאת, לאחר שארה"ב כבר הזרימה מיליארדי דולרים לאוקראינה, מאז החלה הפלישה הרוסית בחודש פברואר האחרון. 

בתוך כך, משלוח הנשק לטייוואן, שתחילה עמד על שווי של 14 מיליארד דולר, וגדל לאחרונה ל-18.7 מיליארד, כוללים הזמנות מאז שנת 2015, כוללים טילי נ"ט וטילי קרקע-אוויר. לפי מקורות בקונגרס, הנשק הוא חל מהאסטרטגיה האמריקאית לחמש את טייוואן, באופן שיעלה את המחיר לסין, אם תחליט לפלוש. גורמי צבא בארה"ב אמרו כי בייג'ינג עלולה להיות מוכנה "להתאחד" עם טייוואן כבר בשנת 2026. בממשל הטאיוואני סירבו להגיב לעסקת הנשק, אך גורמים רשמיים באי הביאו דאגה בעבר מהעיכובים. הגנרל, וואנג שין-לונג, סגן השר לחימוש במשרד ההגנה הלאומי, אמר כי "טייוואן רוצה לקוות שהנשק האמריקאי יימסר כמתוכנן".

מטוס F-16 של חיל האוויר הטיוואני (צילום: SAM YEH/AFP via Getty Images)
מטוס F-16 של חיל האוויר הטיוואני (צילום: SAM YEH/AFP via Getty Images)

גם במחלקת המדינה וגם בפנטגון לא סיפקו פרטים על המשלוח ואילו כלי נשק הוא יכלול, אבל בקונגרס הזהירו מפני העיכובים במסירת טילי הסטינגר ותותחים מתנייעים. גורם נוסף בקונגרס מסר כי "הסטת מלאי הנשק והתחמושת הקיימים לאוקראינה, והבעיות בשרשרת האספקה הקשורות למגפה, החמירו את העיכוב במסירת הנשק, שכבר אושר למכירה לטייוואן, ומערערים את מוכנות האי לעימות". דוברת הפנטגון, סברינה סינג, מסרה כי "אנחנו ממשיכים לעבוד בחריצות כדי לספק יכולות לטייוואן בצורה המהירה ביותר, כך שתוכל להגן על עצמה.

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

כמו כן, בכירים בחברת "לוקהיד מרטין" ו"בואינג" אמרו כי הם נאבקו לעמוד בקצב ההזמנות עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה שהגבירה את הביקוש. לדבריהם, "המלחמה, גם אם היא לא הסיבה העיקרית לפיגור, היא עדיין גורם משפיע". במקביל, דאג בוש, פקיד הרכש הצבאי בצבא ארה"ב אמר כי "אמנם לא ניתן לחבר את העיכוב למלחמה באוקראינה, המלחמה משפיעה על התעדוף בטווח הקצר".

חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם המחוז ה-10 של טקסס, מייקל מקאול, אמר בהצרה כי הוא יעבוד עם ועדת השירותים החמושים בבית הנבחרים על הטיפול "בבעיות הבסיס בתעשייה התורמת לעיכובים". לדבריו, "במקומות מסוימים יש לנו עיכוב של יותר משלוש שנים במכירות לצבאות הזרים, שעליהם חתמתי בתפקידי, והם טרם נמסרו, והם כוללים את טייוואן. כפי שראינו באוקראינה, הרבה יותר טוב היה למסור את נשק לפני הפלישה". על פי סגנית מזכירת המדינה, וונדי שרמן, ארה"ב הסכימה למכור לטאיוון נשק בשווי 30 מיליארד דולר מאז שנת 2009, כולל העסקה האחרונה שהייתה אמורה לצאת לפועל בשווי 18 מיליארד דולר.