חוסר בהירות שרר אתמול לגבי הצהרתו יום קודם של התובע הכללי של איראן מוחמד ג'פאר מונטזרי על ביטולה של משטרת המוסר - שתפקידה לאכוף את קוד הלבוש האסלאמי במדינה, ושאחראית למותה של הצעירה מהסא אמיני, אשר הביא לגל המחאות הנוכחי.

דיווח באיראן: משמרות המהפכה סגרו את היחידה שהרגה את מהסא אמיני
איראן: ארבעה בני אדם הוצאו להורג לאחר שהואשמו בסיוע לישראל

התובע הסביר עם זאת ש"מי שהקים את משטרת המוסר - סגר אותה", וגם שהיא "אינה קשורה למערכת המשפטית", מאחר שהיא הוקמה פורמלית על ידי המשטרה האיראנית. עם זאת התובע הכללי הוסיף ואמר כי הרשות השופטת תמשיך לפקח על "ההתנהגות ברמה הקהילתית" וכן לדרוש הפעלת אמצעים ל"יישום החוקה".

גורמים באופוזיציה האיראנית הצביעו על כך שההודעה באה ערב שלושת ימי השביתה הכללית שהוכרזה במדינה, במטרה לנסות לפגוע בהתגייסות, ומכל מקום לדבריהם "כבר מאוחר מדי" לצעדים כאלה, מאחר ש"שהמכונה המהפכנית יצאה לדרך". המטרה היא הפיכת המשטר, הסבירה אחת המארגנות.

מחר צפוי שיא המחאה הנוכחית עם הפגנות חדשות של הסטודנטים. משמרות המהפכה פרסמו הודעה שלפיה כוחות הביטחון לא יגלו שום רחמים כלפי "פורעים, בריונים וטרוריסטים". אך מרחבי איראן, כולל טהרן, נמסר כי השביתה הכללית וההפגנות המתחדשות לצדה החלו אתמול בהיקף נרחב למדי, מול צעדי ענישה של המשטר.

וכך חנות תכשיטים ומסעדה בבעלותו של כדורגלן העבר עלי דאי, שהצטרפו לשביתה, נסגרו. הממשל האיראני שולח אצבע מאשימה כלפי הגורמים הזרים האחראים לדבריו לבחישה המהפכנית.

"מחאת החיג'אב" באיראן (צילום: רויטרס)

שר החוץ אמיר עבדאללוהיאן אומר שברור כי ארה"ב וכמה מדינות מערביות מנסות להפעיל לחץ באמצעות עידוד הכאוס והטרור באיראן. לדבריו, אחת המטרות של ארה"ב בארגון המהומות היא להשיג ויתורים מאיראן לטובתה במשא ומתן על הסכם הגרעין.

באופן כללי גורמים במערב קיבלו את המתרחש באיראן כהתפתחות משמעותית המעידה על תחילת היחלשות המשטר. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נשאל על ההתרחשויות באיראן וענה כי הן נוגעות לאיראנים ולא לארצו.

לדבריו, "מאז תחילת ההרג ראינו אומץ בלתי רגיל של הנוער האיראני, ובמיוחד הנשים שהובילו את המחאות, העומדים על זכותם להתבטא ולהתלבש בחופשיות. המשטר הגיב בצורה מסוימת שיכולה להיות חיובית - ביטול משטרת המוסר. עכשיו נראה איך הוא עומד בפועל מול דרישות העם".

בצד הישראלי, השגריר לשעבר בארה"ב רון דרמר, המיועד לעסוק בענייני איראן כשליחו של נתניהו, אמר כי הוא סבור שהתנאים במחאות באיראן הבשילו עד כדי נפילת המשטר. לדבריו, ראש הממשלה המיועד ינצל את ההזדמנות וינסה להפיל את המשטר.

מאידך המשטר בטהרן פונה לאמצעים, החוקיים לכאורה, החמורים ביותר שברשותו - כמו עונש המוות. הוא מיהר לבצע את גזר דין המוות שהוציא בסוף השבוע שעבר נגד ארבעה "סוכנים של המוסד", שנתלו שלשום בבוקר. לדברי בית המשפט, מדובר ב"רשת פושעים, שגנבה והשמידה נכסים ציבוריים ופרטיים, חטפה אנשים וסחטה מהם וידויים שקריים".

נראה שמדובר באנשים שהואשמו באחריות לחטיפת בכירים במודיעין האיראני ובמשמרות המהפכה, שהופיעו אחר כך בסרטוני וידוי על פעילותם נגד ישראל והמערב. הפצת הסרטונים יוחסה למוסד.