מלחמת רוסיה-אוקראינה: הרשויות בקנדה הודיעו כי נפתחה חקירה רשמית על מנת לבחון כיצד חלקים שיוצרו במדינה עשו את דרכם למל"טים איראניים המשמשים את הצבא הרוסי באוקראינה, כך דווח היום (שלישי) בערוץ "אל-ג'זירה". זאת, בהוראה ישירה של ראש הממשלה ג'סטין טרודו.

בתוך כך, כלי תקשורת מקומיים מסרו כי מרכז החקר האירופי "State Watch" והרשויות בקייב מצאו רכיבי אנטנה שיוצרו על ידי חברת "Talisman Wireless" שבסיסה באוטווה, במל"טים מסוג שהאד-136, הנמצאים בארסנל המל"טים של רוסיה באוקראינה. ראש הממשלה הקנדי אמר כי "אנחנו בהחלט מודאגים מאוד מהדיווחים. איננו רוצים שטכנולוגיה קנדית תהיה חלק במלחמה הבלתי חוקית של רוסיה באוקראינה, או בתרומה האיראנית למלחמה".

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו (צילום: רויטרס)


טרודו הוסיף כי "החברה הקנדית משתפת פעולה באופן מלא בחקירה. אנו עוקבים אחריה כדי לנסות לקבוע בדיוק, איך, ואילו מוצרים הגיעו למקומות שלא היו צריכים להגיע אליהם, כמו המשטר האיראני".

כזכור, בחודש נובמבר האחרון דיווח כתב העת "וול סטריט ג'ורנל" כי עדשות אינפרא אדום המיוצרות בישראל נמצאו יחד עם יותר מ-200 רכיבים נוספים מארה"ב, אירופה ומדינות אחרות בעלות הברית במזל"טים איראנים ששימשו את רוסיה בפלישה לאוקראינה. כשלושה רבעים ממרכיבי המל"טים היו תוצרת אמריקה, זאת על פי מסמכים אוקראינים שהוצגו לכתב העת על ידי הוועדה העצמאית נגד שחיתות ללא מטרות רווח. חוקרים אוקראינים גילו את התגלית תוך בחינת מל"טים שהופלו מתוצרת איראן, כולל הכטב"ם האיראני מוהג'ר-6, שנפרץ באמצע הטיסה ונחת ללא פגע.

מוקדם יותר באותו חודש, איראן הודתה לראשונה כי העבירה "כמות מוגבלת" של מל"טים לרוסיה לפני המלחמה שפרצה באוקראינה. אך הדגישה כי למדינתנו "תהיה תגובה" במידה ותאשר שמוסקבה השתמשה במל"טים שלה באוקראינה. שר החוץ האיראני טען כי "עמדתנו כלפי מלחמת אוקראינה היא סיום המלחמה, החזרת הצדדים למשא ומתן והחזרת הפליטים לביתם". לדבריו, "איראן סיכמה לשוחח עם שר החוץ של אוקראינה, כדי שיספק להם ראיות לשימוש רוסי בטילים תוצרת טהרן בשטח מדינתם - אך בשל לחץ מארצות הברית וגרמניה השיחה טרם התקיימה".