מלחמת רוסיה-אוקראינהגורמים רשמיים באוקראינה מסרו כי "רוסיה הפסיקה זמנית את השימוש בכטב"מים מתוצרת איראן", כך דווח היום (שלישי) באתר "ביזנס אינסיידר" האמריקאי. על פי הדיווח, רוסיה הפסיקה את השימוש מכיוון שכלי הטייס הבלתי מאויישים מתוצרת הרפובליקה האסלאמית אינם יכולים לעמוד בקור החורפי באזור.

על פי הדיווח, גורמים אוקראינים מסרו כי רוסיה לא השתמשה בכלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת איראן מה-17 בנובמבר, היום הראשון בו החל לרדת שלג באוקראינה, כאשר מזג האוויר ירד אל מתחת לאפס מעלות. יבגני סילקין, דובר המטה המשותף של הכוחות האוקראינים הודיע כי "חומרי הפלסטיק וחומרים נוספים אינם עמידים בכפור האוקראיני".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מל''ט איראני במהלך תרגיל צבאי (צילום: רויטרס)
מל''ט איראני במהלך תרגיל צבאי (צילום: רויטרס)

בחודש נובמבר האחרון, איראן הודתה לראשונה כי העבירה "כמות מוגבלת" של מל"טים לרוסיה לפני המלחמה שפרצה באוקראינה. אך הדגישה כי למדינתנו "תהיה תגובה" במידה ותאשר שמוסקבה השתמשה במל"טים שלה באוקראינה. שר החוץ האיראני טען כי "עמדתנו כלפי מלחמת אוקראינה היא סיום המלחמה, החזרת הצדדים למשא ומתן והחזרת הפליטים לביתם". לדבריו, "איראן סיכמה לשוחח עם שר החוץ של אוקראינה, כדי שיספק להם ראיות לשימוש רוסי בטילים תוצרת טהרן בשטח מדינתם - אך בשל לחץ מארצות הברית וגרמניה השיחה טרם התקיימה".

כמו כן, דיווח עיתון "הוושינגטון פוסט" כי לאחר מתקפות מתמשכות של הצבא הרוסי באמצעות מל"טים מתוצרת איראנית באוקראינה, מוסקבה הגיעה להסכם סודי עם טהרן ובמהלכו היא תתחיל בייצור מאות כלי טיס בלתי מאוישים על אדמת רוסיה, כך על פי מידע מודיעיני חדש של  ארצות הברית וסוכנויות ביטחון מערביות אחרות.

על פי הדיווח, גורמים רשמיים רוסים ואיראנים סיכמו את העסקה במהלך פגישה באיראן בתחילת נובמבר, ושתי המדינות פועלות במהירות על מנת להעביר עיצובים ורכיבים מרכזיים שיכולים לאפשר את תחילת הייצור בתוך חודשים. ההסכם, אם יתממש במלואו, ייצג העמקה נוספת של הברית הרוסית-איראנית שכבר סיפקה תמיכה מכרעת במערכה הצבאית המקרטעת של מוסקבה באוקראינה, כך לדברי הגורמים.