השלטונות באיראן הודיעו על שחרורם של 1,200 בני אדם שנעצרו במהלך "מחאת החיג'אב" ברחבי המדינה, כך דיווחה הבוקר (רביעי) רשת אל-ג'זירה. ההפגנות שהחלו בחודש ספטמבר האחרון, בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, התפשטו במהרה לכל רחבי הרפובליקה האסלאמית והביאו למעצרם של אלפים לצד מאות הרוגים.

דובר מערכת המשפט במדינה הצהיר כי "ההוראה ניתנה על ידי ראש הרשות השופטת, וזאת במסגרת החזון של הרשות ליצור אווירה של רוגע, נחמה וידידות בין חלקי החברה". הוא הוסיף כי "צו השחרור אינו כולל את מי שלקח תפקיד בהובלת ובארגון המהומות". ההודעה מגיעה לאחר שמערכת המשפט גזרה גזר דין מוות על חמישה מתוך 16 אזרחים שעמדו למשפט בגין הריגת פעיל במשמרות המהפכה, במהלך המחאות.

מחאות באיראן (צילום: רויטרס)
מחאות באיראן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, כלי תקשורת במדינה דיווחו כי המנהיג העליון, עלי חמינאי, קרא "לבנות את מחדש את המערכת התרבותית במדינה". לדבריו, במהלך פגישה על מועצת התרבות, הדגיש כי "יש צורך לחולל מהפכה ועל המועצה העליונה לקחת בחשבון את החולשה התרבותית בתחומים שונים במדינה". דבריו מגיעים לאחר הדיווח כי המשטר האיראני יבטל את "משטרת המוסר".

כזכור, סוכנות הידיעות האיראנית ISNA דיווחה ביום ראשון האחרון כי משמרות המהפכה באיראן סגרו את יחידות משטרת המוסר, לאחר יותר מחודשיים של הפגנות. מאז החלו ההפגנות במדינה, ניסו במשמרות המהפכה לדכא את המחאות על ידי חסימת האינטרנט והשירותים הסלולריים, הווטסאפ והאינסטגרם. כמו כן, בקלטת שנחשפה לאחרונה בהם נשמעו בכירי משמרות המהפכה, לפחות 70% מהחברות ב-21 פרובינציות ברחבי המדינה, לקחו חלק בקריאה לשביתה בעקבות מותה של אמיני.

בנוסף, גם יו"ר הפרלמנט האיראני שמקורב למשמרות המהפכה נשמע מודאג מהמצב במדינה, ואמר: "אני מקווה שהביטחון יוחזר לחלוטין במדינה במהרה, כך ששינויים לגיטימיים והכרחיים יתחילו לבסס סוג חדש של משילות בתחומים כלכליים, חברתיים ופוליטיים במסגרת הרפובליקה האסלאמית".