מונדיאל 2022 בקטאר הוא המונדיאל הראשון שמתקיים במדינה ערבית, ובמידה רבה הוא גם הפך למונדיאל הראשון שהציב מראה מול פרצופו של האוהד הישראלי הממוצע. גביע העולם הנוכחי לקח את השילוב בין הפוליטיקה והספורט צעד אחד קדימה. לצד השתיקה האמיצה של שחקני נבחרת איראן בזמן ההמנון הלאומי מול נבחרת אנגליה, היו גם מחאות מסוג אחר כמו האוהד שפרץ לכר הדשא עם דגל הגאווה, במשחק בין פורטוגל לאורוגוואי, והתמונה הקבוצתית המפורסמת של נבחרת גרמניה. אך למרות שלל המחאות, גביע העולם הנוכחי ייזכר יותר מהכל כמונדיאל של "הסולידריות הערבית" סביב הנרטיב הפלסטיני.

לאחר הניצחון המרשים של סעודיה על ארגנטינה, הרשתות החברתיות בשפה הערבית נשטפו מרוב התרגשות. הכותרת המרכזית של אותו היום הייתה "הסעודים ניפצו את המיתוס של מסי". פוליטיקאים ואחרים משלל מדינות ערב חילקו שבחים לסעודים כשראו את הניצחון כהישג של כל האומה הערבית . גם הנבחרת התוניסאית עשתה קמפיין לא רע, כשסיימה עם הגביע העולמי עם 4 נקודות וניצחון יוקרתי על אלופת העולם צרפת. אך מעל כולן, הייתה זו נבחרת מרוקו שהגיע לשלב רבע הגמר, השלב שאליו אף נבחרת ערבית לא הגיעה מעולם.

אוהדי נבחרת טוניסיה במונדיאל 2022 (צילום: רויטרס)
אוהדי נבחרת טוניסיה במונדיאל 2022 (צילום: רויטרס)


ההישג ההיסטורי של מרוקו הכה בתדהמה את העולם הערבי. מי לא בירך את המלך מוחמד השישי? מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה התקשר ושיבח את ההישג הספורטיבי של המרוקאים, שר החוץ הקטארי בירך ואמר כי "אריות האטלס שימחו את העולם הערבי" ושר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, אמר "כל הכבוד לערבים". גם אבו מאזן לא שכח, הרים טלפון למוחמד השישי, והצהיר כי "זהו ניצחון לפלסטין ולכל הערבים". סולידריות ערבית במיטבה, כבר אמרנו?

אבו מאזן קיבל מקום של כבוד בטקס הפתיחה של המונדיאל, ולא סתם. הנרטיב הפלסטיני קיבל דחיפה משמעותית במהלך גביע העולם הנוכחי בקטאר. בכל משחק שבו הצופה הישראלי הדליק בביתו את ערוץ 11 או 13, יכול היה להבחין בלפחות דגל פלסטיני אחד המתנוסס במגרש, כאשר בפעמים אחדות אף הונפו שלטים גדולים שקראו "לשחרר את פלסטין". ואל לנו לשכוח את ביטויי השנאה הרבים נגד השדרנים והעיתונאים הישראלים שהגיעו לקטאר רק כדי לבצע את עבודתם. 

לאחר הניצחון היוקרתי על נבחרת ספרד והעלייה לשלב הבא, הגיעו תורם של המרוקאים להצטרף ל"חגיגה הפלסטינית", כאשר בחרו שחקני הנבחרת לחגוג את ההישג כשבידיהם הדגל הפלסטיני. השחקנים באצטדיון "עיר החינוך" הניפו אותו בגאווה והצטלמו עמו מול עשרות הצלמים שהיו על כר הדשא. והתמונות איך לא, הציפו את הרשתות החברתיות כמו אש בשדה קוצים, ודחפו עוד אצבע לעין של הצופה הישראלי.

דגל הרשות הפלסטינית במשחק בין קטר להולנד במונדיאל 2022 (צילום: רויטרס)
דגל הרשות הפלסטינית במשחק בין קטר להולנד במונדיאל 2022 (צילום: רויטרס)

מיד לאחר מכן, האשטאג #גאוות_הערבים (فخر_العرب) שטף את הטוויטר. משתמשים רבים ממדינות ערב ראו בתמונות של שחקני מרוקו כגיבורים. אחרים ראו בחגיגה על הדשא כמסר למדינות הערביות שבחרו לקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל. כתב ESPN, מארק אוגדן, צייץ על כך בחשבונו האישי בטוויטר וכתב כי "מרוקו חוגגת את הניצחון מול ספרד עם דגל פלסטין. כל נבחרות צפון אפריקה דאגו לכך שהסוגיה הפלסטינית תהיה בולטת בכל משחק". אחרים הדגישו כי "פלסטין היא המנצחת הגדולה של המונדיאל. המשטרים הערביים יכולים לשאוף לנורמליזציה, אך המילה האחרונה תהיה של העם הערבי".

גם באתרים הערביים הגדולים בחרו להתייחס לכך בהרחבה, ולצד הסוגיה הפלסטינית, הדגישו גם את הסולידריות הערבית, וראו במונדיאל כהזדמנות לחזק את תנועת החרם על ישראל (BDS). בעוד שאוקראינה ותומכיה הצליחו לגרום לפיפ"א ואופ"א להשעות את רוסיה ומועדוני הכדורגל שלה, המאמצים הפלסטינים לקבל את אותו היחס כלפי ישראל נכשלו עד כה.

במקביל, באתר אל-ג'זירה לקחו זאת צעד אחד קדימה, והדגישו כי "למרות חוסר ההצלחה, הפלסטינים הצליחו לגרום ל-BSD לקחת חלק באירוע הגדול ביותר של פיפ"א בדרך הייחודית שלהם". באתר הוסיפו כי "בעתיד מפגן הסולידריות העוצמתי יתורגם גם לפעולה פוליטית. אך המונדיאל הזה תמיד ייזכר בזכות ניצחון היסטורי מובהק, פלסטין - ישראל 0:1".

המונדיאל הנוכחי עוד לא נגמר ואת תוצאותיו ההיסטוריות נזכור לעוד שנים רבות. אך אנחנו כצופים הישראלים נזכור אולי יותר מהכל את הלך הרוח שהתנוסס במהלך חודש המשחקים. נכון, המונדיאל מתקיים אמנם במדינה ערבית שלה אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אך אולי הנאיביים שבנינו חשבו שרכבת הנורמליזציה שיצאה מהתחנה, הייתה משנה מעט משהו בליבו של העולם הערבי כלפי ישראל. בכל מקרה, המונדיאל הנוכחי העלה על הגל את הסולידריות של העולם הערבי ואת מרכזיות הנרטיב הפלסטיני בתוכו. אנחנו כצופים הישראלים נמשיך לצפות עד שריקת הסיום של הגמר, ותוך כדי להיות עדים לאמת המרה שהציבו מול עינינו האוהדים הערבים.