מלחמת רוסיה-אוקראינה: למרות הדיווחים הרבים על הכישלונות בשדה הקרב, הפלישה הרוסית לאוקראינה נראית רחוקה מסיום, והמתקפות על מטרות רבות במדינה נמשכות ביתר שאת. בתוך כך, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הצהיר אמש במסיבת עיתונאים של התקשורת הממלכתית במדינה, כי "אי אפשר לסמוך על אף אחד, אפשר לסמוך רק עלי".

דבריו של הנשיא הרוסי מגיעים על רקע מרתון ההופעות הפומביות שהחל ביום שני האחרון, כאשר הגיע לגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים שהופצץ בחודש אוקטובר האחרון. יומיים לאחר מכן, הקרמלין פרסם כמעט שלוש שעות של צילומים, כאשר הנשיא הרוסי נפגש עם "מועצת זכויות האדם" מטעם הפרלמנט הרוסי, וביום חמישי פורסם סרטון ובו נראה פוטין מצהיר כי הוא מתחייב להמשיך את התקיפות באוקראינה. 

ככל שהמלחמה באוקראינה נמשכת, הזהיר הנשיא מפני התמשכות הקרב, אך ניסה להפיג את החשש כי האוכלוסייה האזרחית ברוסיה עייפה מהמלחמה ומהסנקציות שהטילו מדינות המערב. עם זאת, שורת ההופעות הפומוביות של פוטין הציגו גם מסר בפני עצמו, המסר שלמרות הכלכלה השוקעת תחת הסנקציות והכישלונות בשדה הקרב, הנשיא עדיין עומד על שלו ועדיין אחראי על הצבא.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין  (צילום:  Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin )
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin )

בתוך כך, בפסגת ארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה, הצהיר הנשיא הרוסי כי "פוטנציאל הסכסוך בעולם הולך וגדל, וזו תוצאה ישירה של האליטות המערביות לנסות ולשמר את הדומיננטיות הפוליטית, הפיננסית, הצבאית והאידיאולוגית שלהן בכל אמצעי". כמו כן, התייחס לניסיון להניע את המשא ומתן עם אוקראינה, ואם הוא בכלל אפשרי, ואמר כי "האמון כמעט אפסי. בסופו של דבר, אם יהיו שיחות, אנחנו מוכנים אליהן, אמרתי זאת כבר מספר פעמים. אבל זה גורם לנו לחשוב, עם מי יש לנו עסק".

כאמור, מוקדם יותר השבוע, התייחס פוטין למלחמה באוקראינה, אותה הוא כינה "מבצע מיוחד", והזהיר כי היא עתידה להימשך עוד זמן רב. "מדובר בתהליך ארוך", אמר. את ההצהרה מסר פוטין באמצעות קישור וידיאו בפגישה עם מועצת זכויות האדם שלו, והכחיש כי רוסיה מתכננת סבב שני של גיוס צבאי עבור המלחמה.

עוד הוסיף כי רק לרוסיה היכולת להבטיח את שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, וכי לרוסים לא הייתה ברירה אלא לפלוש עם צבאם לשטח המדינה בחודש פברואר האחרון, כך לדבריו. "המהפכנים הפרו-מערביים פתחו שם במלחמה עוד ב-2014, כאשר הנשיא הפרו-רוסי הוחלף לאחר גל של מחאות שפרץ במדינה".