איש סוכנות הביון הלובית שהואשם בהפצצת המטוס של חברת פאן אם ב-1988 מעל לוקרבי, סקוטלנד, נעצר על ידי ה-FBI והוסגר לארצות הברית, כך מסרו היום (ראשון)  הרשויות בסקוטלנד. על פי הדיווח, הסגרתו נועדה על מנת להעמידו לדין בגין מעורבות באחד מתקפות הטרור הקטלניות ביותר בהיסטוריה האמריקאית, 

מעצרו של סוכן הביון, אבו עגילה מוחמד מסעוד, היה חלק ממאמץ בן עשרות שנים של משרד המשפטים. בדצמבר 2020 הגישה ארצות הברית כתב אישום נגדו בחשד שהיה בונה מטעני חבלה בכיר עבור משטר קדאפי. על פי האישומים היה מסעוד מעורב בהכנת המטענים בפיגוע גם במועדון לה בל בברלין ב-1986 וטיסה 103 של פאן אמריקן. 

לאחר ש אדאפי הודח מהשלטון, הודה מסעוד בפני בכירים במערכת המשפט בלוב שהוא עומד מאחורי המתקפה. לאחר שנודע לחוקרים האמריקאים על ההודאה ב-2017, הם חקרו את הבכירים הלובים מה שהוביל לכתב לאישום. למרות שההסגרה תאפשר להעמידו לדין, מומחים משפטיים הביעו ספקות אם הודאתו, שהושגה בכלא בלוב, תהיה קבילה כראיה.

בחקירת האירוע נקבע שכ-450 גרם של חומר נפץ פלסטי התפוצץ בתא המטען הקדמי של המטוס והוביל להתפרקותו המהירה של המטוס באוויר. המטוס נפל אל הקרקע בתוך כדקה מרגע הפיצוץ. החקירה גילתה שחומר הנפץ הוחבא במזוודה קשיחה, בתוך מכשיר רדיו. עוד נתגלה קשר ישיר לממשלת לוב באחריות על הפיגוע. 

בשנים 1992 ו-1994 הטיל האו"ם סנקציות על לוב במטרה להפעיל לחץ על הממשל לשתף פעולה עם חקירת הפיצוץ. הסנקציות כללו איסור על טיסות ללוב וממנה, אמברגו נשק וחרם על מוצרי נפט ועל נכסים כספיים. הסנקציות הושעו בשנת 1999 לאחר שלוב הסגירה למשפט שני חשודים בפיצוץ, אולם לוב דרשה לבטל את הסנקציות באופן רשמי ולא רק להשעותן. שני הלובים הועמדו לדין בסקוטלנד ב-2001. אחד מהם נמצא חף מפשע, והשני, עבדלבאסט אל-מגרחי, נמצא אשם ברצח ונידון למאסר עולם.

שני החשודים הלובים (צילום: רויטרס)
שני החשודים הלובים (צילום: רויטרס)

באוגוסט 2009 זכה אל מגרחי  לחנינה מידי שר המשפטים הסקוטי, לאחר שריצה שמונה שנות מאסר בלבד. סיבת החנינה הרשמית הייתה מצבו הבריאותי הקשה.ספקולציות שונות קשרו את המחווה ליחסים הכלכליים הנרקמים בין לוב עתירת הנפט והגז לבין בריטניה. ממשלת בריטניה לא הגיבה על החלטת מערכת המשפט הסקוטית, ואילו הממשל האמריקני גינה אותה בחריפות. מגרחי מת במאי 2012, כשלוש שנים לאחר שחרור.

כזכור, טיסה 103 של פאן אמריקן, הידועה בשם אסון לוקרבי, הייתה טיסת הנוסעים הפעילה חברת התעופה פאן אם מנמל התעופה הית'רו בלונדון לנמל התעופה קנדי בניו יורק. לאחר כשעה באוויר המטוס התפוצץ בהיותו בגובה 31 אלף רגל והתרסק. כל 259 האנשים במטוס נהרגו ו-11 תושבי לוקרבי נהרגו על הקרקע.